Jednostki sektora finansów publicznych mają prowadzić jawny rejestr umów. I sam pomysł wprowadzenia takich przepisów zrodził falę obaw, szczególnie samych pracowników, którzy do takiego rejestru mają trafić. Podnoszą, że publikowanie informacji o każdej umowie w tym także umowie z pracownikiem, włącznie z danymi na temat jego wynagrodzenia to nadmierna ingerencja w ich prywatność. Podnoszą także, że ochronę tej prywatności gwarantuje Konstytucja w art. 47.
Umowy pracowników w jawnym rejestrze
Jawny rejestr umów wszystkich pracowników zatrudnionych w jednostkach sektora finansów publicznych ma pojawić się od 1 stycznia 2024 r. Początkowo zakładano jego wprowadzenie jeszcze w lipcu 2022 r. Choć termin obowiązywania nowych przepisów został przesunięty, nie wprowadzono w nich zmian, które mogłyby uspokoić obawy dotyczące naruszenia prywatności pracowników. Sprawie przygląda się Rzecznik Praw Obywatelskich.
Zobacz także: Centralny rejestr umów w szkole – jakie umowy obejmie
Marcowy apel o zmiany
Zdaniem Rzecznika Praw Obywatelskich, rejestr umów musi pogodzić dwa konstytucyjne prawa. Z jednej strony to prawo dostępu do informacji publicznej. Z drugiej natomiast prawo do ochrony prywatności, w tym także ochrona danych osobowych.
W sprawie rejestru RPO już w marcu 2022 r. pisał do Premiera, podkreślając, że sposób ujawniania danych w publicznym rejestrze musi uwzględniać standardy wyznaczone w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego i sądów administracyjnych poświęconym udostępnianiu informacji publicznej dotyczącej osób pełniących funkcje publiczne.
RPO zauważał także, że proponowane przepisy nie dają gwarancji, że prawo pracowników do prywatności nie będzie naruszane, dlatego podkreślał konieczność stworzenia odpowiedniej regulacji upoważniającej do wydania rozporządzenia określającego wzór rejestru umów.
Zobacz także: Rejestr umów w podmiotach publicznych. Nowe obowiązki
Przesunięcie terminu wprowadzenia rejestru
Wejście w życie rejestru zostało przesunięte z lipca 2022 r. na 1 stycznia 2024 r. Jak twierdzi Minister Finansów, zmiana została wprowadzona, ponieważ przepisy wymagały pogłębionej analizy. Zmiana terminu wejścia w życie przepisów miała także pozwolić doprecyzować informacje zawarte w rejestrze oraz przygotować odpowiedni pakiet szkoleń dla użytkowników systemu teleinformatycznego, który będzie wykorzystywany do tworzenia rejestru.
Zastrzegła także, że w rejestrze niektóre dane będą mogły być nieujawnione - dotyczy to informacji wobec których kierownicy jednostek sektora finansów publicznych zastosują ograniczenie jawności. Ograniczenie to wynika z przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej.
Rzecznik Praw Obywatelskich przyjął odpowiedź Ministerstwa Finansów, jednak teraz prosi o konkrety. Pisze do MF, aby to odpowiedziało jakie konkretnie działania zostały podjęte w sprawie rejestru i co zostało poprawione w proponowanych przepisach.
Informacja opublikowana w Biuletynie Informacji Publicznej Rzecznika Praw Obywatelskich na jego oficjalnej stronie internetowej - portal gov.pl
