Właściwy organ gminy może wykonywać zadania z zakresu egzekucji administracyjnej należności pieniężnych z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi – na podstawie porozumienia zawartego z naczelnikiem urzędu skarbowego. W sprawach dotyczących opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta przysługują uprawnienia organów podatkowych (art. 6q ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach).
Ściąganie opłat za gospodarowanie odpadami od 1 stycznia 2016
Od 1 stycznia 2016 r. gmina może zawrzeć porozumienie z właściwym naczelnikiem urzędu skarbowego, dotyczące możliwości egzekucji administracyjnej należności pieniężnych z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi – bez jednoczesnego przekazania jej środków na wykonanie tych zadań.
Podejmując się tego zadania na własny koszt, gmina powinna wziąć pod uwagę art. 44 ust. 2 i 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych – wskazujący, że jednostki sektora finansów publicznych są zobowiązane do dokonywania wydatków publicznych zgodnie z przepisami dotyczącymi poszczególnych rodzajów wydatków. Wydatki publiczne powinny być wykonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad:
- uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów,
- optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów.
Do kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi należą koszty obsługi administracyjnej systemu.
(RIO w Katowicach, 21 października 2015 r., WA-023/11/15).
- Ustawa z 10 lipca 2015 r. o administracji podatkowej (Dz.U. z 2015 r. poz. 1269 ze zm.).
- Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.).
- Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.).
- Ustawa z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 1399 ze zm.).
- Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 594 ze zm.).
Zobacz także:
