Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu przeprowadziła kompleksową kontrolę gospodarki jednego z podległych powiatów.
Czy powiat może obciążyć nabywcę kosztami wyceny lokalu
Obowiązek oszacowania wartości sprzedawanej nieruchomości publicznej ciąży na organie samorządu terytorialnego. Koszty przygotowania dokumentacji do sprzedaży w zakresie opracowań geodezyjnych oraz sporządzenia operatu szacunkowego nie mogą więc obciążać potencjalnego nabywcy.
Kontrola wykazała liczne uchybienia, z których jedno dotyczyło zasad gospodarowania nieruchomościami samorządu i Skarbu Państwa (pismo nr WK.6/P-6/K-9/14). Izba ustaliła, że w uchwale rady powiatu funkcjonował zapis, zgodnie z którym czynności związane ze sprzedażą lokali mogą być podejmowane dopiero po wniesieniu zaliczki na poczet kosztów sprzedaży. Jej wysokość określa zarząd powiatu na podstawie przewidywanego kosztu czynności przygotowania dokumentacji.
Zdaniem izby, pobieranie od przyszłych, potencjalnych nabywców zaliczek na pokrycie kosztów przygotowania do sprzedaży nieruchomości nie znajduje uzasadnienia w przepisach. Podkreśliła, że ustawa o gospodarce nieruchomościami wskazuje, że podmiotem, na którym spoczywa obowiązek pokrycia kosztów wyceny nieruchomości, jest organ wykonawczy samorządu.
Przyjęte przez powiat regulacje wewnętrzne naruszają ponadto art. 35 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami regulujący tryb sprzedaży nieruchomości, który wskazuje, że to właściwy organ (w tym przypadku zarząd powiatu) sporządza i podaje do publicznej wiadomości wykaz nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży, do oddania w użytkowanie wieczyste, użytkowanie, najem lub dzierżawę. W wykazie tym określa się m.in. cenę nieruchomości.
Ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r. poz. 518).
Zobacz także:
