Takimi sprawami zajmował się już Rzecznik Praw Ubezpieczonych, który niejednokrotnie stał na stanowisku, że wysokość odszkodowania powinna umożliwić osobie poszkodowanej odtworzenie stanu majątkowego sprzed szkody. Zresztą w tym zakresie jest także jednolita linia orzecznicza Sądu Najwyższego, która praktycznie nie zmienia się od lat 70` ubiegłego wieku. Dobrym przykładem jest chociażby wyrok SN z 5 października 2010 r. - sygn. V CSK 78/10, w którym sąd stwierdził, że poszkodowany zdarzeniem drogowym na na skutek działania ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej znaleźć się w takiej sytuacji, jakby w ogóle nie doszło do zdarzenia.
Wysokość odszkodowania z ubezpieczenia OC
Jeśli ktokolwiek mierzył się z likwidacją szkody z ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, wie z pewnością, że to batalia. Ze świecą szukać sprawy, w której po prostu szkoda bez żadnych perypetii zostanie zlikwidowana. Najczęściej polega to na tym, że ubezpieczyciel zaniża wysokość odszkodowania do tego stopnia, że jego wypłata nie jest w stanie pokryć szkód w uszkodzonym pojeździe. Czy ma prawo do takiego działania?
Zobacz także: Odmowa udzielenia odszkodowania z OC sprawcy - czy towarzystwa ubezpieczeniowe mają do tego prawo?
Tyle w teorii, a jak wygląda to w praktyce? Wyceny zgodnie z kosztorysem mechaników w żaden sposób nie dają się zmieścić w wycenach dokonanych przez rzeczoznawców. Liczba pytań i sporów dotyczących tej kwestii nie maleje. Tym razem Sąd Najwyższy rozpatrywał problem, czy zakład ubezpieczeń może obniżyć odszkodowanie, które na mocy umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przysługuje za szkodę, o wysokość rabatów i ulg na części i materiały niezbędne do naprawienia pojazdu, które są możliwe do uzyskania w procesie likwidacji szkody, jeśli poszkodowany będzie współdziałał z ubezpieczycielem.
Biorąc pod uwagę zakres pytania, odpowiedź sądu zawarta w uchwale Sądu Najwyższego podjętej w składzie trzech sędziów, podjęta 6 października 2022 r. - sygn. III CZP 119/22, wydaje się niewystarczająca. Sąd Najwyższy stwierdził bowiem, że przysługujące z zakładu ubezpieczeń odszkodowanie za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów, którego źródłem jest umowa ubezpieczenia OC tych właśnie pojazdów, obejmuje wyłącznie niezbędne i ekonomicznie uzasadnione koszty naprawy.
Można odnieść wrażenie, że uchwała nie rzuca nowego światła na sprawę odszkodowań. Musimy poczekać na pełną treść uzasadnienia.
Zobacz także:
Informacja opublikowana na oficjalnym portalu Sądu Najwyższego - portal sn.pl

