Niewątpliwie bezgotówkowa forma płatności staje się coraz bardziej popularna. Przede wszystkim coraz więcej konsumentów odkrywa, że jest to po prostu wygodne. Nadal jednak wielu z Polaków wybiera transakcje gotówkowe. Uzasadnień jest wiele, jednak niezależnie od przyczyn, badania pokazują, że ludzie nadal chętnie korzystają z gotówki. Często dotyczy to osób starszych, które nie mogą sobie poradzić z obsługą bankowości elektronicznej i wolą posiadać pieniądze przy sobie zamiast “wirtualnego” konta.
Likwidacja bankomatów - co z prawami konsumentów?
Banki likwidują swoje mniejsze oddziały i wiele z bankomatów. Problem dotyczy przede wszystkim niewielkich miasteczek i wsi. A to uderza w osoby starsze i dotknięte niepełnosprawnością, które nie mogą dotrzeć do większej placówki, albo są zmuszone ponosić opłaty za wypłatę własnych środków z konta. Jak to się ma do płatności gotówką, która przecież nadal jest legalną formą płatności?
Tymczasem w wielu małych miejscowościach i wsiach, w których właśnie często mieszkają starsze osoby, banki decydują się na likwidację nie tylko bankomatów, lecz także całym lokalnych oddziałów. Z tym problemem zwrócił się do Związku Banków Polskich Rzecznik Praw Obywatelskich, do którego trafiają skargi obywateli. Skargi te dotyczą w szczególności pozbawiania możliwości wypłaty pieniędzy z konta, konieczność dostania się do innej miejscowości w takim celu, czy ponoszenie dodatkowych opłat za wypłatę środków. Z perspektywy osób starszych, czy też osób niepełnosprawnych, to dodatkowe przeciwności, które nie zawsze łatwo pokonać.
Skarżący są przekonani, że takie działanie banków ogranicza, a niekiedy wręcz pozbawia ich możliwości korzystania z przysługujących praw konsumenckich. Zarzucają bankom, że ich decyzje prowadzą do wykluczenia społecznego i finansowego, a jednocześnie podkreślają, że gotówka nadal jest akceptowalną formą płatności, jest również powszechną, legalną i pełnoprawną formą dokonywania transakcji. Zresztą z powodu popularności tej formy proponowana jest zmiana w przepisach dotyczących limitów transakcji gotówkowych, o której pisaliśmy w artykule: Limit obrotu gotówką - czy będzie zmiana?
Dyrektor Zespołu Prawa Administracyjnego i Gospodarczego w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich prosi przewodniczącego Komisji Etyki Bankowej Związku Banków Polskich o przeanalizowanie możliwości podjęcia działań, które będą zapobiegać opisywanej sytuacji. Mają one pozwolić klientom na łatwy dostęp do ich rachunków bankowy - a co za tym idzie do ich własnych pieniędzy, niezależnie od miejsca zamieszkania.
Zobacz także: Zapłata za komputer gotówką i kartą – czy wydatek można zaliczyć do kosztów podatkowych
Informacja opublikowana w Biuletynie Informacji Publicznej Rzecznika Praw Obywatelskich na jego oficjalnej stronie internetowej - portal bip.brpo.gov.pl

