Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaznacza, że najczęściej popełniane błędy dotyczą niezamieszczania cen w ogóle lub brak wskazania cen jednostkowych za sztukę lub za kilogram czy litr. A to jest element rzetelnej informacji o cenie produktu, bo pozwala w wiarygodny sposób porównać ceny z innymi, podobnymi towarami.
Informacja o cenie - obowiązki przedsiębiorcy
Black Friday to doskonały moment na zwrócenie uwagi na ceny. Przedsiębiorcy mają w tym zakresie swoje obowiązki. Jednak z kontroli Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że niemalże co drugi przedsiębiorca nie realizuje swojego obowiązku prawidłowo. Na co więc zwrócić uwagę, aby nie dać się oszukać?
Problem z właściwym oznaczeniem cen dotyczy zresztą nie tylko produktów lecz także usług. Kontrolą w tym zakresie zajmuje się Inspekcja Handlowa.
Ważne: Przedsiębiorca który nieuczciwie oznacza ceny jest zagrożony karą do 10% obrotu.
Zobacz także: Czy zakup po niższej cenie stanowi przychód https://www.portalfk.pl/pit/czy-zakup-po-nizszej-cenie-stanowi-przychod-31056.html?cid=K005DY&utm_source=experto24_pl&utm_medium=link&utm_campaign=HH_pit-153
Kontrola obejmuje przede wszystkim to, czy konsument korzystający ze sklepów lub lokalu otrzymuje jednoznaczną, kompletną i niebudzącą wątpliwości informację o opłatach. Inspektorzy sprawdzają również, czy ceny znajdujące się w widocznych miejscach są zgodne z tymi, które podaje czytnik cen i w końcu z tymi nabijanymi na kasę.
Ważne: Co drugi przedsiębiorca popełnia błędy w podawaniu cen. Nieprawidłowości zostały wykazane u 53% kontrolowanych.
Zobacz także: Black Friday – podatkowe skutki sprzedaży towarów w obniżonej cenie https://www.portalfk.pl/pit/black-friday-podatkowe-skutki-sprzedazy-towarow-w-obnizonej-cenie-38369.html?cid=K005DY&utm_source=experto24_pl&utm_medium=link&utm_campaign=HH_pit-153
Jest to niepokojący wynik kontroli przeprowadzonej w pierwszej połowie 2022 r. Inspektorzy sprawdzali prawidłowość działania u 1637 przedsiębiorców prowadzących sklepy, parkingi, restauracje, stacje benzynowe, a także sieci handlowe i różnych usługodawców.
Z ponad 322 tys. partii produktów, 13% było nieoznaczone ceną w ogóle albo oznaczone nieprawidłowo. Często brakowało ceny jednostkowej lub była ona nieprawidłowo oznaczona.
Błędy na stacjach benzynowych najczęściej dotyczyły braku cenników - ceny były dostępne jedynie dla kierowców zbliżających się do parkingu.
Widocznymi uchybieniami w lokalach było podawanie cen "od - do", albo jedynie dolną granicę ceny. Często brakowało również wielkości serwowanych porcji. W produktach sprzedawanych na wagę przedsiębiorcy w niemalże 5% nie odliczali wagi opakowania.
Zobacz także: „Polska Zobacz Więcej – Weekend za pół ceny” – ruszyła rejestracja przedsiębiorców z branży turystycznej https://www.portalfk.pl/zakladanie-i-prowadzenie-firmy/polska-zobacz-wiecej-weekend-za-pol-ceny-ruszyla-rejestracja-przedsiebiorcow-z-branzy-turystycznej-37315.html?cid=K005DY&utm_source=experto24_pl&utm_medium=link&utm_campaign=HH_zakladanie-i-prowadzenie-firmy-169
Kary dla nieuczciwych przedsiębiorców mogą sięgnąć nawet 10% wysokości obrotu. W pierwszym półroczu 2022 r. Inspekcja Handlowa nałożyła kary w łącznej wysokości 628 858 zł za naruszenie obowiązków wynikających z przepisów w zakresie informowania o cenach, wydano w tym zakresie 739 decyzji. Kolejne 16 decyzji nałożyło kary za kolejne naruszenie obowiązków - ich łączna wysokość do 76 570 zł.
Ważne: W przypadku rozbieżności między ceną w kasie a na półce lub w cenniku konsument ma prawo żądać sprzedaży towaru lub usługi po cenie dla niego najkorzystniejszej.
Zobacz także: Jak rozliczyć zakup towaru po niższej cenie https://www.portalfk.pl/ksiegi-rachunkowe/jak-rozliczyc-zakup-towaru-po-nizszej-cenie-30641.html?cid=K005DY&utm_source=experto24_pl&utm_medium=link&utm_campaign=HH_ksiegi-rachunkowe-19
Informacja opublikowana na oficjalnej stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - portal uokik.gov.pl
Tagi: black friday, ceny, ceny towarów, cennik, oznaczenie cen,

