Prace nad wytycznymi dla użytkowników mediów społecznościowych rozpoczęły się w grudniu minionego roku. Dotyczą one oznaczania treści komercyjnych - jak to ładnie nazywa UOKiK - rekomendowane sposoby informowania użytkowników, że właśnie z taką treścią mają do czynienia. W ramach podpowiedzi, UOKiK opublikuje także przykładowe formy współpracy komercyjnej.
Influencer będzie mógł działać tylko w granicach wytycznych
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów dąży do stworzenia wytycznych dla Influencerów. Będą musieli wyraźnie oznaczać reklamy, które publikują w mediach społecznościowych.
Zdaniem Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, przy tak szybkim rozwoju mediów społecznościowych, niezwykle ważne jest wyznaczenie granic. W tych granicach muszą mieścić się płatne przekazy, których użytkownik nie może mylić z niezależną opinią. Dotyczy to także autopromocji i oznaczania barterów. UOKiK podkreśla, że także influencerów dotyczą zasady ochrony konsumentów i także oni muszą przestrzegać prawa konsumenta do rzetelnej informacji.
Nad rekomendacjami pracują także:
- Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska
- Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR
- Rada Reklamy.
Wirtualne konsultacje społeczne
Aby poznać opinię zainteresowanych, czyli użytkowników mediów społecznościowych, UOKiK zaprasza do dyskusji właśnie w tej przestrzeni. Te nietypowe konsultacje mają odbywać się na instagramowym profilu UOKiK. Raz na dwa tygodnie będzie publikowane pytanie z prośbą o podzielenie się opinią zarówno osób korzystających z instagrama jak i samych influencerów.
Kontrola treści reklamowych
UOKiK nie tylko rekomenduje, lecz także sprawdza. Zgodnie z udostępnioną przez urząd informacją, trwają liczne postępowania dotyczące oznaczenia treści komercyjnej w mediach społecznościowych oraz podejrzenie scamu. Wiele typowych handlowych treści jest w serwisach społecznościowych nieoznaczonych w ogóle, lub niedostatecznie. W tej drugiej kategorii znajduje się oznaczenie postu #ad - które nie jest zrozumiałe dla przeciętnego polskiego użytkownika.
Ważne: Także na portalu społecznościowym, odpłatna promocja produktów musi być odpowiednio oznaczona. Brak takiego oznaczenia narusza zakaz kryptoreklamy, a może być nawet czynem nieuczciwej konkurencji.
Odpłatność nie jest jedynie wynagrodzeniem w formie pieniężnej. Można o niej mówić także w przypadku dostępu do określonych produktów - np. możliwość testowania, wycieczka itp.
Scam - jest to forma przedstawienia nieistniejącej promocji. Jeśli dana osoba promuje określony produkt lub usługę, przedstawia jej nieistniejące bądź wyolbrzymione zalety, a wszystko to jest zwykłym sfałszowaniem rzeczywistości.
Zobacz także: Bezpieczne PDF-y
Informacja umieszczona na oficjalnym portalu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - portal uokik.gov.pl
Tagi: influencer, ochrona konsumentów, reklama, kryptoreklama, scam,

