Zgodnie z polskimi przepisami, wyroby energetyczne wykorzystywane przez zakłady energochłonne objęte unijnym systemem handlu uprawnieniami do emisji, są zwolnione z podatku akcyzowego. Komisja Europejska uznała, że to niezgodne z dyrektywą nr 2003/96 z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej. Na jej podstawie wskazane zakłady, aby mogły korzystać ze zwolnienia, muszą mieć wprowadzone systemy związane z osiąganiem celów dotyczących ochrony środowiska lub efektywności energetycznej. W związku z tymi zastrzeżeniami KE złożyła 16 marca skargę do Trybunału Sprawiedliwości EU przeciwko Polsce.
Zwolnienie z akcyzy wyrobów energetycznych
Zakłady energochłonne objęte unijnym systemem handlu uprawnieniami do emisji, mogą korzystać ze zwolnienia z akcyzy. Polskie przepisy w tym zakresie okazały się zgodne z prawem europejskim. Potwierdził to Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku z 31 marca 2022 r.
Zakładem energochłonnym zgodnie z dyrektywą jest jednostka gospodarcza, w której koszty energii nabytej lub produktów energetycznych wynoszą przynajmniej 3% wartości produkcji.
Stanowisko Polski
Polska wygrała ten spór. Trybunał Sprawiedliwości oddalił skargę w dniu 31 marca 2022 r. Polska broniła się, twierdząc, że przepisy dyrektywy nie wyłączają możliwości zwolnienia z akcyzy takich zakładów. W związku z tym dyrektywa została wdrożono prawidłowo.
Stanowisko to potwierdził także Rzecznik Generalny. Uznał dokładnie tak samo jak przedstawiciele Polski, że żaden z przepisów dyrektywy nie wyklucza zwolnienia od akcyzy zakładów energochłonnych objętych unijnym systemem handlu uprawnieniami do emisji. Jego zdaniem Komisja w żaden sposób nie wykazała więc, że Polska naruszyła przepisy dyrektywy.
Zdaniem TSUE
Argumentów Komisji Europejskiej nie podzielił także Trybunał Sprawiedliwości UE, który oddalił jej skargę i obciążył kosztami postępowania.
W wyroku zaznaczył, że System zezwoleń handlowych" określony w art. 17 ust. 1 lit. b) i art. 17 ust. 4 dyrektywy 2003/96 odnosi się tylko do systemów prowadzących do osiągnięcia celów dotyczących ochrony środowiska lub zwiększenia efektywności energetycznej ponad wynikającą z innych obowiązujących systemów.
Informacja umieszczona na oficjalnym portalu Ministerstwa Finansów - portal gov.pl
Wyrok Trybunału z 31 marca 2022 r. - sygn. C‑139/20 - portal eur-lex.europa.eu
