Należy pamiętać, że importem usług ustawodawca nazywa sytuację, w której dochodzi do świadczenia usług, z tytułu których podatnikiem jest usługobiorca. Chodzi więc w niewielkim uproszczeniu o sytuacje, gdzie podatnik posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia takiej działalności na terytorium kraju (względnie osoba prawna niebędąca podatnikiem mająca siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju) nabywa usługi od podatnika nieposiadającego siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski. Aby wystąpił import usług, miejsce świadczenia nabywanej usługi musi znajdować się na terytorium Polski (tylko bowiem wówczas dochodzi do świadczenia podlegającej opodatkowaniu w Polsce usługi.
Prowadzenie firmowych profili to nie import usług
Powstają firmy zajmujące się utrzymywaniem firmowych profili na Facebooku (fanpage'u) na zlecenie klientów. Powstaje pytanie, czy w przypadku polskich klientów mamy do czynienia z importem usług?
Aby wystąpił obowiązek rozliczenia przez nabywcę podatku w ramach importu usług, kupowane usługi muszą być świadczone odpłatnie. Do końca 2013 r. wniosek taki wynikał z tego, że podstawą opodatkowania importu usług była kwota, którą usługobiorca musiał zapłacić (art. 29 ust. 17 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do końca 2013 r.). W przypadku usług świadczonych nieodpłatnie podstawa opodatkowania importu usług wynosiła zatem 0 (zero), co wyłączało obowiązek rozliczenia podatku z tytułu importu usług (co potwierdzały organy podatkowe – zob. przykładowo interpretację indywidualną dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 4 listopada 2011 r. nr IPPP3/443-1087/11-2/KC).
Podobnie jest też obecnie. Podstawą opodatkowania w przypadku nieodpłatnego świadczenia usług jest koszt świadczenia usług poniesiony przez podatnika (art. 29a ust. 5 ustawy o VAT). Podmiotem zobowiązanym do rozliczenia VAT z tytułu importu usług jest usługobiorca, który w przypadku nieodpłatnego świadczenia usług nie ponosi kosztu świadczenia.
A zatem podstawą opodatkowania importu nieodpłatnie świadczonych usług nadal wynosi 0 (zero), co wyłącza obowiązek rozliczenia podatku z tytułu importu usług. Prowadzi to do wniosku, że w przedstawionej sytuacji nie dochodzi do importu usług.
Art. 2 pkt 9, art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz art. 29a ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.).
Zobacz także:
Tagi: marketing internetowy
