Przedsiębiorcy coraz chętniej i częściej zakładają firmowe profile na portalach społecznościowych. Bardzo często utrzymaniem takich profili (fanpage’ów) zajmują się agencje reklamowe. Tworzenie fanpage’u na portalu jest zazwyczaj bezpłatne, a agencje reklamowe nie zawsze wiedzą w jaki sposób wyceniać i rozliczać tego rodzaju usługi. Czasami pojawiają się wątpliwości czy tego rodzaju usługa stanowi import usług w rozumieniu ustawy o VAT.
Prowadzenie firmowego profilu na Facebooku nie jest importem usług
Agencja reklamowa prowadząca i utrzymująca firmowe profile w portalach społecznościowych w imieniu zlecających nie musi traktować ich jako importu usług. Założenie profilu jest bezpłatne, a do importu usług dochodzi w sytuacji usług świadczonych odpłatnie.
Warto przypomnieć, że importem usług ustawodawca nazywa sytuację, kiedy dochodzi do świadczenia usług, z tytułu których podatnikiem jest usługobiorca (art. 2 pkt 9 ustawy o VAT). Aby wystąpił import usług, miejsce świadczenia nabywanej przez podatnika od podatnika zagranicznego usługi musi znajdować się na terytorium Polski (tylko bowiem wówczas dochodzi do świadczenia podlegającej opodatkowaniu w Polsce usługi).
Podstawą opodatkowania w przypadku nieodpłatnego świadczenia usług jest koszt świadczenia usług poniesiony przez podatnika (art. 29a ust. 5 ustawy o VAT), podatnikiem z tytułu importu usług jest zaś usługobiorca, który w przypadku nieodpłatnego świadczenia usług nie ponosi kosztu świadczenia. W przypadku usług świadczonych nieodpłatnie podstawa opodatkowania importu usług wynosi 0 (zero), co wyłącza obowiązek rozliczenia podatku z tytułu importu usług.
art. 2 pkt 9, art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz art. 29a ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.).
