Czynności wchodzące w skład usług obsługi wartości pieniężnych |
Usługi obsługi wartości pieniężnych obejmują wszystkie lub tylko niektóre z niżej wymienionych świadczeń: - transport, konwojowanie wartości pieniężnych, - konfekcjonowanie gotówki (sortowanie, przeliczanie, paczkowanie, foliowanie itp.), - weryfikowanie autentyczności gotówki, - inkaso wpłat zamkniętych, - czynności związane z obróbką gotówki po odebraniu, np. przechowywanie (magazynowanie) gotówki, - przygotowywanie zasiłków gotówkowych oraz odprowadzanie nadmiarów gotówkowych, - przeprowadzanie niezbędnych rozliczeń finansowych związanych z realizacją usługi, takich jak np. przygotowywanie dla banków okresowych raportów/zestawień transakcji, uzgadnianie sald powierzonej gotówki, wykonanie na rachunkach bankowych ewidencji księgowej kwot gotówki ładowanej do bankomatów, rozliczenie strumienia gotówki udostępnionej na wypłaty i wypłaconej w bankomatach, - opracowywanie gotówki na zasilenie bankomatów, - liczenie wartości pieniężnych w kasetach bankomatowych, bezpiecznych kopertach, kasetach wpłatomatów oraz przygotowanie kaset ATM, CD do załadowania, - monitorowanie stanu gotówki w bankomatach i wpłatomatach, - czynności serwisowe urządzeń ATM i CD, - zapewnienie ciągłości działania urządzeń płatniczych (bankomatów i wpłatomatów), - testy specjalistycznych urządzeń wspomagających obsługę gotówki – m.in. bankomatów, - wpłatomatów, specjalistycznego sprzętu do liczenia, sortowania lub pakowania, - obsługa zatrzymanych kart płatniczych, - inne czynności związane z obsługą wartości pieniężnych. |
Już wiadomo, jaką stawką VAT objąć usługi obsługi wartości pieniężnych
Od lat istnieją wątpliwości, co do wysokości VAT z tytułu świadczenia szeroko rozumianych usług obsługi (obróbki) wartości pieniężnych. W związku z tym minister finansów wydał interpretację ogólną w tej sprawie. Poznaj szczegóły.
Skąd wziął się problem
Wskazane wątpliwości wynikają z tego, że na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT zwalnia się z VAT transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, zaś na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT zwalnia się z VAT usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług. W związku z tym można się spotkać ze stanowiskiem, że świadczenie usług obsługi (obróbki) wartości pieniężnych jest zwolnione z VAT.
Stanowisko ministra finansów wyrażone w interpretacji ogólnej
W omawianej interpretacji ogólnej minister finansów – powołując się na orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej - odrzucił jednak możliwość stosowania obu tych zwolnień do usług obsługi (obróbki) wartości pieniężnych. Jak czytamy w omawianej interpretacji „(…) Usługi w zakresie obsługi wartości pieniężnych są świadczone w odniesieniu do walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, nie oznacza, że są one zwolnione od VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT. Usługi te nie są bowiem uznawane za transakcje o charakterze finansowym dotyczące pieniądza”. (…) Usługi w zakresie obsługi wartości pieniężnych nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT, gdyż nie spełniają warunków do uznania ich za transakcje tworzące odrębną całość, ocenianą w sposób ogólny, których skutkiem jest pełnienie szczególnych i istotnych funkcji przelewu lub płatności”.
Zdaniem resortu finansów usługi obsługi (obróbki) wartości pieniężnych należy uznać za zwykłe świadczenie rzeczowe lub techniczne, niepełniące szczególnych i istotnych funkcji transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych. W konsekwencji są one – zdaniem ministra finansów – opodatkowane VAT według stawki podstawowej 23%.
Komentarz eksperta
Stanowisko zaprezentowane przez ministra finansów, jest niekorzystne dla podatników nabywających te usługi, gdyż oznacza konieczność naliczania VAT z tytułu świadczenia usług, które najczęściej są przez nabywców wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od VAT. W konsekwencji najczęściej nabywcom tych usług nie przysługuje prawo do odliczenia z tytułu ich nabycia.
Wskazać w związku z tym należy, że treść interpretacji ogólnych nie jest dla podatników wiążąca, a w konsekwencji nie jest całkowicie skazane na niepowodzenie stosowanie – wbrew stanowisku ministra finansów – do usług obsługi (obróbki) wartości pieniężnych wskazanych zwolnień od VAT. Decydujący się na to podatnicy muszą jednak liczyć z wysokim ryzykiem sporu z organami podatkowymi w tym zakresie i koniecznością prowadzenia sporu z nimi przed sądami administracyjnymi.
Interpretacja ogólna ministra finansów z 2 stycznia 2020 r., nr PT6.8101.5.2019
Podstawa prawna:
Art. 43 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r., poz. 106).
Zobacz także:
