Jednym z najważniejszych obowiązków czynnych podatników jest prowadzenie ewidencji w postaci rejestrów zakupu i sprzedaży na podstawie, której są sporządzane deklaracje VAT. W art. 109 ust. 3 ustawy o VAT określono dokładnie, co powinno się znaleźć w ewidencji, aby spełniała stawiane jej pod tym kątem wymagania.
Faktur od zakupów ze stawką 0% i zwolnionych nie wykazujemy w deklaracji
Wielu przedsiębiorców dokonujących zakupów opodatkowanych 0% stawką VAT albo od niego zwolnionych ma wątpliwości, czy należy je ujmować w deklaracjach składanych do celów tego podatku. Ani przepisy ani fiskus nie stawiają takich wymagań.
Elementy ewidencji regulują przepisy
Dokumentacja taka powinna zawierać następujące dane:
- kwoty podatku naliczonego związane z czynnościami z prawem do odliczenia oraz kwoty podatku naliczonego bez prawa do odliczenia,
- dane niezbędne do prawidłowego określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania,
- kwoty VAT naliczonego obniżające podatek należny,
- wysokość podatku należnego,
- kwotę podatku podlegającego wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu, oraz
- inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji.
Należy pamiętać, że przepisy nie narzucają formy, w której powinna być prowadzona tego rodzaju ewidencja. Dlatego każdy podatnik sam może wybrać taki sposób jej prowadzenia, który umożliwi terminowe i prawidłowe sporządzenie deklaracji podatkowej na podstawie zgromadzonych w ewidencji danych. Istotne jest jedynie to, aby dokumentacja zawierała wszystkie niezbędne elementy określone przepisami VAT a także inne dane niezbędne do wypełnienia ww. deklaracji.
Potwierdzały to również organy podatkowe np. dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacjach indywidualnych z 18 czerwca 2007 r. (nr 1401/PH-II/4407/14-13/07/MZ) oraz z 2 października 2012 r. (nr IPPP1/443-619/12-2/PR).
W drugim z ww. pism organ podatkowy stwierdził, że ponieważ przepisy nie określają jednolitego powszechnie obowiązującego wzoru ewidencji sprzedaży i zakupu dla potrzeb rozliczenia VAT – dopuszczalne jest prowadzenie tych ewidencji w dowolnej formie opracowanej przez podatnika. Warunkiem jest tylko, aby zawierały one wszystkie niezbędne przepisami elementy.
zakupy, przy których kwota podatku nie występuje i które w związku z tym nie dają prawa do odliczenia VAT naliczonego – nie powinny być przez podatników ujmowane w deklaracji VAT. Odnosi się to również do zakupów towarów i usług ze stawką 0%, jak również zwolnionych od opodatkowania VAT.
Art. 86-92, art. 99 ust. 1, art. 109 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.)
Zobacz także:
Tagi: faktura, podstawa opodatkowania
