Jeśli przedsiębiorca chce upoważnić pracownika biura rachunkowego posiadającego własny podpis elektroniczny, weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, do wysyłania w imieniu podatnika e-deklaracji, musi to zostać zgłoszone fiskusowi. Następuje to za pomocą formularza UPL-1. Formularz ten stanowi podstawę zamieszczenia danych pełnomocnika w systemie e-Deklaracje. Należy go złożyć w urzędzie skarbowym właściwym w sprawach ewidencji podatników i płatników.
Nowe zasady udzielania pełnomocnictw
W związku z wprowadzonymi w tym roku zmianami do Ordynacji podatkowej, zmieniły się procedury dot. pełnomocnictw podatkowych oraz formularze używane przy ich sporządzaniu. Sprawdź, nowe przepisy.
Od 1 stycznia 2016 r., ustanawiając pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej, należy korzystać z formularza UPL-1(5).
Terminy
Pełnomocnictwo zgłoszone na druku UPL-1 może być ważne bezterminowo. Do odwołania służy natomiast uaktualniony druk odwołania pełnomocnictwa OPL-1 i warto o tym fakcie pamiętać w sytuacji rozwiązania umowy o usługowe prowadzenie ksiąg. Natomiast do podpisywania pełnomocnictw deklaracji składanych w formie papierowej używa się obowiązujących od 1 stycznia 2016 r. formularzy UPL-1P, a odwołuje się je na formularzu OPL- 1 P.
Forma złożenia pełnomocnictwa
Zgodnie z art. 165 § 3 Ordynacji podatkowej regulującym inicjatywę wszczęcia postępowania podatkowego datą wszczęcia postępowania na żądanie strony jest dzień doręczenia żądania organowi podatkowemu. Inaczej mówiąc, w tym przypadku nie liczy się termin np. stempla pocztowego, tylko termin dostarczenia. Dotyczy to zarówno druków UPL-1(UPL-1P) jak i OPL-1(OPL- 1P), które można składać też elektroniczne.
Od 1 stycznia 2016 r. do art. 80 a Ordynacji podatkowej dodano § 2b stanowiący iż pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji oraz zawiadomienie o odwołaniu tego pełnomocnictwa może być złożone w formie dokumentu elektronicznego.
Do postępowania w przedmiocie ustanowienia, odwołania oraz zmiany zakresu pełnomocnika do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej stosuje się przepisy działu IV Ordynacji podatkowej, który reguluje postępowanie podatkowe. Warto, w tym miejscu zwrócić uwagę na obowiązujący od 1 stycznia 2016 r. dodany do tego działu ustawy rozdział 3 a regulujący powyżej opisywane kwestie.
Rozporządzenie ministra finansów z 29 grudnia 2015 w sprawie wzorów pełnomocnictw do podpisywania deklaracji oraz wzorów zawiadomień o zmianie lub odwołaniu tych pełnomocnictw (Dz.U. z 2015 r., poz. 2337).
Zobacz także:
Tagi: ordynacja podatkowa
