Po zmianach urzędy skarbowe będą dokonywać czynności sprawdzających, mających na celu:
Co się zmieni w kontroli podatkowej od 2020 roku
W przepisach nowej Ordynacji podatkowej będą dwa dodatkowe cele dokonania czynności sprawdzających, ale też możliwość uproszczonej korekty deklaracji z urzędu przy kwocie do 5 tys. zł.
1) sprawdzenie terminowości:
a) składania deklaracji oraz informacji o prowadzonej ewidencji,
b) wpłacania podatków, w tym również pobieranych przez płatników oraz inkasentów;
2) stwierdzenie formalnej poprawności powyższych dokumentów;
3) weryfikację podstawy opodatkowania oraz ustalenie stanu faktycznego w zakresie niezbędnym do stwierdzenia zgodności z przedstawionymi dokumentami;
4) weryfikację poniesionych przez podatnika wydatków i uzyskanych przychodów (dochodów) opodatkowanych lub przychodów (dochodów) nieopodatkowanych – w zakresie niezbędnym do ujawnienia podstawy opodatkowania z tytułu przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych;
5) weryfikację danych i dokumentów będących podstawą dokonywanej przez podatników rejestracji podatkowej lub aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym;
6) weryfikację wartości rzeczy lub praw majątkowych;
7) weryfikację prawidłowości sporządzenia remanentu zarządzonego przez naczelnika urzędu skarbowego w trakcie roku podatkowego.
Pozostanie bez zmian regulacja w zakresie prowadzenia czynności sprawdzających w zakresie wymiany z państwami członkowskimi Unii Europejskiej informacji o podatku od towarów i usług przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej lub organ wyznaczony przez ministra finansów oraz informacji na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych ratyfikowanych umów międzynarodowych.
Poprawki urzędnika
Projekt powiela też obowiązujące przepisy, które dotyczą korygowania stwierdzonych w ramach czynności sprawdzających mniejszych uchybień. W razie uchybień mniejszej wagi, tj. o skutkach finansowych nieprzekraczających 5 tys. zł, organ podatkowy może wezwać podatnika do złożenia korekty deklaracji lub sam dokonać stosownych poprawek lub uzupełnień. Wybór sposobu uzależniony jest od charakteru oraz zakresu zmian.
Zgodnie z projektem w razie stwierdzenia, że deklaracja zawiera błędy rachunkowe lub inne oczywiste omyłki bądź że wypełniono ją niezgodnie z ustalonymi wymaganiami, organ podatkowy w zależności od charakteru i zakresu uchybień:
1) koryguje deklarację, dokonując stosownych poprawek lub uzupełnień, jeżeli zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku albo kwoty nadwyżki podatku do przeniesienia lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza kwoty 5 tys. zł, lub
2) zwraca się do składającego deklarację o jej skorygowanie, a w razie potrzeby również o złożenie niezbędnych wyjaśnień, wskazując przyczyny, z powodu których informacje zawarte w deklaracji podaje się w wątpliwość.
Na korektę deklaracji do 5 tys. zł w ramach czynności sprawdzających podatnik może wnieść sprzeciw do organu, który dokonuje korekty, w terminie 14 dni od dnia doręczenia uwierzytelnionej kopii skorygowanej deklaracji lub przekazania informacji o korekcie do 50 zł. Wniesienie sprzeciwu anuluje korektę. W razie niewniesienia sprzeciwu w terminie korekta deklaracji wywołuje skutki prawne jak korekta złożona przez zobowiązanego.
Źródło:
art. 664–665 projektu z 8 lutego 2019 r. ustawy Ordynacja podatkowa (obecnie zajmuje się nim Stały Komitet Rady Ministrów).
Zobacz także:
Zobacz także:
Tagi: urząd skarbowy, finanse, majątek
