Obecna ekipa rządząca uznała, że uchwalona w lipcu ustawa o administracji podatkowej wymaga kompleksowych zmian organizacyjnych i z wejściem nowych regulacji trzeba poczekać o pół roku.
Asystent pomoże podatnikowi dopiero od lipca
Zmiany w administracji podatkowej nie weszły w życie od 1 stycznia. Zostały przesunięte na 1 lipca 2016 r., a to oznacza, że przedsiębiorca będzie musiał jeszcze poczekać na asystenta, który pomoże mu w sprawach podatkowych.
Centra obsługi
W centrach obsługi podatnik będzie mógł załatwić wiele spraw niezależnie od terytorialnego zasięgu działania naczelnika urzędu skarbowego.
Będzie mógł:
- złożyć podanie i deklaracje,
- otrzymać zaświadczenie,
- uzyskać wyjaśnienie w zakresie przepisów prawa podatkowego, dotyczy to także podmiotów, które dopiero zamierzają podjąć działalność gospodarczą (pomoc przy elektronicznym wypełnieniu wniosku o wpis do CEIDG),
- liczyć m.in. na pomoc w prawidłowym wypełnianiu składanych deklaracji podatku akcyzowego. Będzie można też złożyć deklarację i uzyskać potwierdzenie zapłaty akcyzy na terytorium kraju z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego od samochodów osobowych,
- składać dokumenty ubezpieczeniowe (zgłoszeniowe i rozliczeniowe).
Asystent przez 18 miesięcy
Początkujący przedsiębiorca będzie mógł liczyć na asystenta. Taka osoba poinformuje, jak prawidłowo wypełnić zeznania i deklaracje podatkowe, podpowie, jaką formę opodatkowania wybrać, z jakich dostępnych ulg można skorzystać.
Podatnik, który będzie chciał skorzystać z takiego wsparcia, będzie musiał złożyć wniosek. Asystenta wyznaczy naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach podatku dochodowego.
ustawa z 16 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy o administracji podatkowej oraz ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r. poz. 2184).
Zobacz także:
Tagi: mały podatnik
