Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym. O powstaniu przychodu ze stosunku pracy nie przesądza fakt skorzystania przez pracownika z konkretnej usługi medycznej, lecz samo otrzymanie przez zatrudnionego abonamentu medycznego (o określonej wartości pieniężnej).
Wartość pakietu medycznego jest przychodem pracownika
Jeśli pracodawca opłaca za zatrudnione przez siebie osoby dodatkowy abonament medyczny, u pracowników powstaje z tego tytułu przychód. Przychodu nie będzie w przypadku usług z zakresu medycyny pracy i profilaktyki medycznej wykupionych przez pracodawcę.
Objęcie pracownika nieobowiązkową opieką medyczną stanowi nieodpłatne świadczenie, którego wartość ustala się według cen jego zakupu. Ryczałtowy sposób opłacania przez pracodawcę kosztów związanych z objęciem pracowników i członków ich rodzin nieobowiązkową opieką medyczną w ramach pakietu rodzinnego, nie stanowi przeszkody w ustaleniu wartości świadczenia przypadającego na każdego uprawnionego pracownika.
Koszty obowiązkowych świadczeń z zakresu medycyny pracy ponoszone przez pracodawcę nie stanowią przychodu po stronie pracownika. Podobnie jest z kosztami profilaktyki medycznej, niezbędnymi z uwagi na warunki pracy. Odmiennie będzie wyglądała sytuacja, gdy firma zapewni pracownikowi innego rodzaju opiekę medyczną (np. wykupi dodatkowy abonament medyczny) – której wartość będzie stanowiła przychód pracownika.
Jeżeli pracodawca wykupił dla pracowników świadczenia medyczne z zakresu medycyny pracy i profilaktyki związanej z warunkami pracy i profilem działalności pracodawcy, a także pakiety indywidualne i rodzinne oraz ponosił koszty wydatków na usługi medycy pracy i profilaktyki związanej z warunkami w miejscu pracy, wówczas takie wydatki nie stanowią przychodu dla pracownika, ponieważ przepisy prawa pracy nakładają na pracodawcę obowiązek ich poniesienia.
Interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 16 lipca 2014 r., IPPB4/415-391/14-2/MS1
Zobacz także:
