Bardzo często firmy oferują swoim pracownikom różnego rodzaju rabaty i upusty na usługi bądź produkty. Niekiedy pracownicy, mogą dzięki tym preferencjom cenowym zapłacić nawet 20-30 proc. mniej niż zwykli klienci. Niekiedy jednak mogą powstać spory dotyczące tego, czy rabat jest dla pracownika przychodem, i czy w związku z tym należy od niego pobrać i zapłacić podatek PIT.
Promocje kierowane do pracowników nie są dla nich przychodem
Akcja promocyjna, dzięki której osoby zatrudnione mają prawo do zakupów po preferencyjnych cenach, nie generuje dla nich przychodu ze stosunku pracy. NSA uznał, że od takiego rabatu nie trzeba pobierać zaliczki na PIT.
Tego rodzaju sprawa dotyczyła spółki zajmującej się sprzedażą sprzętu i akcesoriów sportowych. Program promocyjny dla pracowników zakładał zniżki w wysokości 25 proc.
Pracownicy otrzymywali specjalną kartę, dzięki której rocznie mogli wydać do 3.000 zł na produkty w specjalnych cenach. Spółka uważała, że rabat udzielany pracownikom nie wiąże się z powstaniem u nich przychodu ze stosunku pracy. W wyniku udzielenia rabatu pracownikom, podobnie jak ma to miejsce w przypadku rabatów udzielanych innym klientom (nie będących pracownikami), obniżeniu ulega cena nabywanych towarów, a zapłacona kwota stanowi dla nabywcy rzeczywistą cenę zakupu.
Organ podatkowy uznał jednak, że udzielone pracownikom rabaty stanowią podlegający opodatkowaniu przychód ze stosunku pracy. Na spółce natomiast ciążą obowiązki płatnika, czyli w stosunku do osób objętych akcją rabatową konieczne jest obliczenie i pobranie zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, łącznie z pozostałymi dochodami uzyskanymi przez pracownika w danym miesiącu.
Jednak innego zdania był Naczelny Sąd Administracyjny, do którego finalnie sprawa trafiła. Zdaniem sądu promocja skierowana do pracowników, która jest podobna do tej organizowanej dla klientów, nie powoduje powstania przychodu.
Wyrok NSA z 30 października 2014 r., II FSK 2451/12
Zobacz także:
