Rolą asystenta podatnika będzie pomoc przedsiębiorcom rozpoczynającym działalność gospodarczą, przede wszystkim mikroprzedsiębiorcom. Pomoc będzie dotyczyła m.in. o nawiązywania kontaktu z nowopowstałymi przedsiębiorcami, udzielania im informacji na temat wypełniania zeznań i deklaracji podatkowych, czy udzielania pomocy w indywidualnych sprawach podatnika, w tym dotyczących wyboru formy opodatkowania. Asystenci będą świadczyć pomoc do 18 miesięcy od dnia wydania im potwierdzenia nadania NIP.
Początkującemu przedsiębiorcy pomoże asystent podatnika
Rząd przyjął założenia projektu ustawy o administracji podatkowej, który zakłada wprowadzenie instytucji asystenta podatkowego. Projekt wprowadza też centra obsługi, które będą wspierać podatnika w samodzielnej realizacji zobowiązań podatkowych.
Powstaną także centra obsługi podatnika, których pracownicy będą przyjmować podania i deklaracje, wydawać zaświadczenia, udzielać wyjaśnień w zakresie przepisów prawa podatkowego - w tym także podmiotom, które zamierzają dopiero podjąć działalność gospodarczą.
Ministerstwo Finansów zapowiada, że podatnik podatku akcyzowego będzie mógł złożyć deklaracje podatkowe w każdym urzędzie skarbowym, a ten przekazać je do właściwego naczelnika urzędu celnego.
Projekt nowelizacji zakłada stworzenie Biura Krajowej Informacji Podatkowej. Zostanie on wyodrębniony z izb skarbowych, w których obecnie funkcjonują biura Krajowej Informacji Podatkowej. Będzie to organ wyspecjalizowany w wydawaniu interpretacji podatkowych, którego dyrektor będzie miał status organu podatkowego. Projekt przewiduje też prowadzenie zakrojonej na szeroką skalę działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie prawa podatkowego.
Ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2016 r. Z wyjątkiem przepisów dotyczących centrów obsługi, które zaczną obowiązywać już od 1 września 2015 r.
Zobacz także:
Tagi: rozliczenie podatku
