Coraz częściej płatnicy wysyłają pracownikom PIT-11 w wersji elektronicznej. Pojawia się przy tym sporo wątpliwości, jak chociażby to, czy trzeba mieć dowód doręczenia PIT-11 pracownikowi.
PIT-11 wysłany elektronicznie nie musi mieć dowodu doręczenia
W przypadku wystawienia informacji PIT-11 w formie elektronicznej trzeba pamiętać, aby taka informacja była sporządzona według ustalonego wzoru. Musi być też opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym.
Jak wyjaśnił WSA w Bydgoszczy (sygn. akt I SA/Bd 505/15) - przepisy wymagają od płatnika przesłania informacji, nie ma natomiast obowiązku posiadania dowodu doręczenia.
Sprawa dotyczyła spółki, która zamierza wysyłać pracownikom PIT-11 w formie elektronicznej (bez wydruku), podpisany bezpiecznym e-podpisem przez osobę wyznaczoną do obliczenia i pobierania podatku. Przekazana mailem informacja zachowa wzór określony stosownymi przepisami. Przedsiębiorstwo zapytało organ podatkowy, czy może tak przekazywać PIT-11 pracownikom.
Organ podatkowy przyznał, że jest to możliwe. Jednak płatnik musi dysponować dowodem faktycznego przekazania i doręczenia podatnikowi wiadomości elektronicznej, którą przesłano PIT-11.
Z taką interpretacją nie zgodziła się spółka i sprawa trafiła do sądu. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy uznał, że ustawodawca posługuje się jedynie pojęciem „przesłania” informacji przez płatnika, bez dalszego uściślenia, co ewentualnie wchodziłoby w jego zakres. Z przepisów nie wynika obowiązek legitymowania się dowodem doręczenia.
Zdaniem sądu nie jest zatem dopuszczalne, aby przepisy określające ciężary lub świadczenia publiczne były w praktyce organów podatkowych czy sądów interpretowane w sposób rozszerzający przy wykorzystaniu pozajęzykowych metod wykładni prawa.
Zobacz także:
Tagi: pit 11
