Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT zwolniona od podatku jest wartość nieodpłatnych świadczeń otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą. Zwolnienie jest ograniczone do 200 zł.
Niektóre nagrody do 200 zł podlegają zwolnieniu z PIT
Wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są nagrody o wartości nie przekraczającej 200 zł, których celem jest nakłonienie do zakupu produktu spółki i budowa marki. Pod warunkiem jednak, że nie są przyznawane pracownikom spółki.
Organy podatkowe powszechnie stosują wykładnię tego przepisu zmierzającą do zawężenia zakresu zwolnienia, w szczególności przez ograniczenie zakresu działań uznawanych za promocję oraz tego co należy uznać za nieodpłatne świadczenie.
Często organy skarbowe próbują kwestionować możliwość zastosowania zwolnienia przez podatnika uznając, że przyznawane uczestnikom programu nagrody, nie stanowią nieodpłatnego świadczenia. Jednak sądy administracyjne nie podzielają stanowiska organów podatkowych.
W ramach programów promocyjnych spółki organizują, np. testowanie produktów czy pojawianie się w placówkach partnerów programu (reklamującym w nim swoje produkty. Aktywności, za które uczestnicy programu otrzymują punkty wymieniane na nagrody. Tego typu działania nie powinny być uznawane za świadczenie na rzecz organizatora programu, czy też partnerów programu.
Wszystkie działania, za które organizator programu przyznaje konsumentom punkty zamieniane na nagrody stanowią zachęty do pojawienia się w lokalach partnerów programu, nabywania produktów albo promowania partnerów programu. Nie można więc twierdzić, że przyznawanie nagród w ramach tak ukształtowanego programu są odpłatne.
Zobacz także:
