Organ podatkowy może zwrócić się do podatnika, płatnika lub inkasenta o wyrażenie zgody na doręczanie pism w formie dokumentu elektronicznego we wszystkich załatwianych przez siebie sprawach podatkowych. W przypadku wyrażenia zgody organ podatkowy poucza ich o skutkach prawnych wynikających z wyrażenia tej zgody. Jeśli podatnik zgodzi się na komunikację elektroniczną, to sam również będzie mógł w ten sam sposób składać wyjaśnienia, przesyłać żądania, odwołania, zażalenia, ponaglenia i wnioski.
Z urzędem skarbowym można porozumiewać się przez internet
Warunkiem otrzymywania korespondencji z urzędu skarbowego w formie elektronicznej jest złożenie wniosku o taki sposób komunikacji lub wyrażenie na nią przez podatnika zgody. Wystąpienie organu podatkowego o wyrażenie zgody, może nastąpić za pomocą środków komunikacji elektronicznej i zostać przesłane stronie na jej adres elektroniczny lub na portal podatkowy.
W celu doręczenia pisma w formie dokumentu elektronicznego organ podatkowy przesyła na adres elektroniczny adresata zawiadomienie zawierające:
- informację, że adresat może odebrać pismo w formie dokumentu elektronicznego;
- wskazanie adresu elektronicznego, z którego adresat może pobrać pismo i pod którym powinien dokonać potwierdzenia doręczenia pisma;
- pouczenie dotyczące sposobu odbioru pisma, a w szczególności sposobu identyfikacji pod wskazanym adresem elektronicznym w systemie teleinformatycznym organu podatkowego, oraz informację o wymogu podpisania urzędowego poświadczenia odbioru.
Elektroniczna forma korespondencji z organami podatkowymi dotyczy również możliwość otrzymywania decyzji przez Internet. Mogą być one doręczane stronie na piśmie lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej. W tym przypadku decyzja powinna zawierać bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Podobnie jest w sytuacji otrzymania postanowienia oraz zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej.
Zobacz także:
