Do pobierania opłaty reklamowej uprawnione są jedynie te gminy, które uchwaliły zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń.
Opłata reklamowa - kiedy i kto musi ją zapłacić?
Niektóre gminy mają możliwość wprowadzenia opłaty reklamowej. Jest ona pobierana od tablic i urządzeń reklamowych. Kto i w jakich przypadkach jest zobowiązany do uiszczenia opłaty reklamowej?
Do uiszczenia opłaty są zobowiązani m.in. właściciele nieruchomości lub obiektów budowlanych - nie dotyczy to jednak nieruchomości gruntowych oddanych w użytkowanie wieczyste, bowiem to użytkownicy wieczyści mają taki obowiązek. Opłatę będą musieli ponieść także posiadacze samoistni nieruchomości lub obiektów budowlanych.
W przypadku nieruchomości stanowiącej własność Skarbu Państwa, opłatę reklamową będą ponosili posiadacze nieruchomości albo obiektów budowlanych, nawet jeśli posiadanie w obu przypadkach dotyczy jedynie części nieruchomości albo części obiektu budowlanego. Zobowiązanie do uiszczenia opłaty powstaje zarówno, jeśli posiadanie wynika z umowy zawartej z właścicielem, Agencją Nieruchomości Rolnych czy innego tytułu prawnego jak i wówczas, gdy nie ma ono żadnego tytułu prawnego. Co więcej - trzeba ponieść opłatę reklamową nawet wówczas, gdy na nieruchomości lub obiekcie budowlanym znajduje się tablica reklamowa albo urządzenie reklamowe, niezależnie od tego, czy jest na nich umieszczona reklama.
Ważne: W przypadku współwłasności lub współposiadania, powstaje solidarny obowiązek uiszczenia opłaty reklamowej.
Przepisy przewidują, że w określonych przypadkach opłata reklamowa nie jest wymagana. Dzieje się tak gdy reklamy nie są widoczne z przestrzeni dostępnej publicznie, bądź stanowią jedynie szyld - pod warunkiem jednak, że będzie on zgodny z zasadami i warunkami sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń. Zwolnienie z opłaty powstaje również wówczas, gdy reklama jest realizacją obowiązku nałożonego prawem, albo służy jedynie upowszechnianiu informacji o instytucjach, wydarzeniach czy osobach - ma charakter upamiętniania ich, bądź też ma charakter religijny i jest związana z działalnością kościołów lub innych związków wyznaniowych, pod warunkiem jednak, że znajduje się w granicach terenów użytkowanych jako miejsca kultu, działalności religijnej lub cmentarzy.
Zobacz także: Nie można uzależniać wynagrodzenia inkasenta od terminowego odprowadzania kwot podatków
Ważne: Zapłacony podatek od nieruchomości od tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego jest zaliczany na poczet opłaty reklamowej.
Opłata reklamowa składa się z części stałej - o zryczałtowanej wysokości niezależnej od powierzchni reklamowej i części zmiennej, której wysokość jest związana z polem powierzchni tablicy.
Zobacz także: Czy dozwolone jest pobieranie opłaty targowej ze względu na wielkość zajmowanej powierzchni?
Zasady poboru, w tym zasady ustalania i terminy uiszczenia opłaty muszą być określone w uchwale rady gminy. Każda gmina może wprowadzić także swoje indywidualne zwolnienia ponad te wskazane w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych.
Informacja opublikowana na oficjalnej stronie internetowej Ministerstwa Finansów poświęconej podatkom - portal podatki.gov.pl
