Udostępnianie danych osobowych, w celu włączenia do zbioru, jest możliwe po spełnieniu warunków określonych w art. 23 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych. Jednym z nich jest zgoda osoby. Dane można wykorzystywać także, gdy jest to niezbędne do zrealizowania uprawnienia bądź spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu.
Przetwarzanie danych osobowych w postępowaniu rekrutacyjnym do szkół
Źródłem informacji o kandydatach są złożone przez rodziców lub pełnoletnich kandydatów zgłoszenia lub wnioski o przyjęcie do szkoły wraz z załączonymi dokumentami – które może określić organ prowadzący publiczne szkoły. Zakres danych, które są przetwarzane w trakcie rekrutacji, ustala ustawa o ochronie danych osobowych.
Udostępnianie danych – jeśli jest zgoda
Przetwarzanie danych w procesie rekrutacji jest więc dopuszczalne, bo jest niezbędne dla spełnienia obowiązku wynikającego z przepisów rozdziału 2a ustawy o systemie oświaty.
Złożone przez rodziców lub kandydatów pełnoletnich zgłoszenia, wnioski z załączonymi do nich dokumentami zawierające dane osobowe mogą być udostępnione przez dyrektora tylko osobom upoważnionym do ich przetwarzania. W postępowaniu rekrutacyjnym dane mogą być przetwarzane w:
- zbiorach ewidencyjnych (kartotekach, skorowidzach, księgach, wykazach),
- systemach informatycznych.
Dyrektor szkoły powinien właściwie zorganizować postępowanie z danymi osobowymi i użyć takich środków technicznych, aby zapewniły one ochronę odpowiednią do zagrożeń i kategorii wykorzystywanych danych.
Listy z przyjętymi kandydatami mogą zwierać tylko niektóre dane
Wyniki postępowania rekrutacyjnego podaje się do publicznej wiadomości w formie listy kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych oraz listy kandydatów przyjętych i nieprzyjętych. Dane, które mogą być podane na listach:
- dane na liście kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych – imiona i nazwiska kandydatów, informację o zakwalifikowaniu albo niezakwalifikowaniu kandydata do szkoły,
- dane na liście kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych – imiona i nazwiska kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych lub informację o liczbie wolnych miejsc.
Zakres jawności dotyczy tylko imion i nazwisk kandydatów uszeregowane na liście w kolejności alfabetycznej.
Przechowywanie danych
Dane osobowe kandydatów zgromadzone w celach postępowania rekrutacyjnego oraz dokumentacja postępowania rekrutacyjnego są przechowywane nie dłużej niż do końca okresu, w którym uczeń uczęszcza do danej szkoły publicznej. Natomiast dane osobowe kandydatów nieprzyjętych są przechowywane w publicznej szkole, która przeprowadzała postępowanie rekrutacyjne, przez okres roku, chyba że na rozstrzygnięcie dyrektora szkoły została wniesiona skarga do sądu administracyjnego i postępowanie nie zostało zakończone prawomocnym wyrokiem.
- ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm.) - art. 20v,
- ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2015 r. poz. 2135) - art. 23 ust. 1, art. 36.
Zobacz także:
