Zwolnienie z nauki drugiego języka następuje do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z:
Zwolnienie z drugiego języka obcego to zwolnienie z nauki, a nie z zajęć
Uczeń zwolniony z nauki drugiego języka obcego nie musi przebywać na lekcji, ale szkoła musi zapewnić mu w tym czasie opiekę. Takie zwolnienie dokonywane jest przez dyrektora szkoły, na wniosek rodziców oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
W uzasadnionych przypadkach można zwolnić z nauki drugiego języka
- wadą słuchu,
- głęboką dysleksją rozwojową,
- afazją,
- niepełnosprawnościami sprzężonymi,
- autyzmem, w tym z zespołem Aspergera.
W przypadku takiego ucznia, jeśli dodatkowo posiada on orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania, to zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia. W dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej, wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
Opieka nad uczniem w trakcie zwolnienia
Sytuacja zwalniania ucznia z obecności na tych zajęciach wygląda inaczej niż przy zwolnieniu z wf-u, gdyż nie jest to zwolnienie z zajęć, ale z nauki. Uczeń nie musi więc przebywać na lekcji, ale szkoła musi zapewnić uczniowi opiekę w tym czasie. Jeśli zajęcia z tego języka odbywają się na początku lub na końcu zajęć w danym dniu – rodzice mogą napisać oświadczenie o odpowiedzialności za dziecko w tym czasie i uczeń nie musi przebywać wówczas na terenie szkoły.
Nieobecności na nieobowiązkowych zajęciach
Rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów nie przewiduje zapisu mówiącego o zwolnieniu ucznia z zajęć bez wliczania nieobecności do frekwencji ucznia poprzez wpis „zwolniony”. Powinna więc to być nieobecność usprawiedliwiona, chociaż logika wskazuje, że nieobecności powinny być zapisywane tylko na obowiązkowych zajęciach. Gdyby taki zapis zawierało rozporządzenie – nie dotyczyłoby to uczniów zwolnionych z nauki drugiego języka obcego na zajęciach tego języka.
- ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.),
- rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2015 r. poz. 843).
Zobacz także:
Tagi: dyrektor szkoły
