Odpowiedź:
Zorganizowanie pomocy uczniowi z zespołem Aspergera
Czy uczeń szkoły ogólnodostępnej, posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na zespól Aspergera, może podczas lekcji korzystać z np. z pomocy nauczyciela wspomagającego, pomocy nauczyciela, asystenta podczas lekcji? Czy pedagog szkolny w ramach swoich godzin pracy ma obowiązek prowadzić zajęcia z pomocy psychologiczno- pedagogicznej (np. zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno- społeczne)?
Uczeń z zespołem Aspergera może korzystać ze wsparcia dodatkowo zatrudnionej kadry podczas zajęć edukacyjnych. Pedagog może prowadzić zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno–pedagogicznej, w tym zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno– społeczne w ramach pensum i zadań powierzonych do realizacji.( § 7 ust. 2 rozporządzenia w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki uczniów niepełnosprawnych, § 24 pkt 3 rozporządzenia w sprawie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej)
Uzasadnienie:
Zgodnie z § 7 ust. 2 rozporządzenia w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki uczniów niepełnosprawnych, w szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo:
-
nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów lub
-
(uchylony)
-
pomoc nauczyciela
- z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Na podstawie przywołanego przepisu w szkole można zatrudnić dodatkową kadrę, której dyrektor powierza realizacje określonych zadań (§ 7 ust. 8 i 9 rozporządzenia w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki uczniów niepełnosprawnych). Natomiast zakres wsparcia ucznia powinien być określony w orzeczeniu.
W odniesieniu do zadań pedagoga, to są one określone w § 24 rozporządzenia w sprawie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zgodnie z tym przepisem do zadań pedagoga w szkole należy miedzy innymi udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb. W związku z tym dyrektor może powierzyć pedagogowi prowadzenie zajęć rozwijających kompetencje społeczno-emocjonalne.
Zapamiętaj!
Zgodnie z § 17 ust. 1 rozporządzenia w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zajęcia specjalistyczne, w tym rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne, prowadzą nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju zajęć. Zgodnie z § 10 tego rozporządzenia zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne organizuje się dla uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym. Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne zastąpiły zajęcia socjoterapeutyczne, co wpłynęło na rozszerzenie katalogu osób mogących prowadzić zajęcia. Mogą je prowadzić: psycholog, pedagog, pedagog specjalny, nauczyciel posiadający przygotowanie z zakresu prowadzenia określonego rodzaju terapii obejmującej rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych.
Podstawa prawna:
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U.2020.1280 t.j.) - § 17 ust. 1, § 24 pkt 3
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U.2020.1309 t.j.) - § 7 ust. 2, 8 i 9
Zobacz także:
Tagi: uczeń specjalny, szkoła, nauczyciel
