Proponowaną zmianę przewiduje projekt rozporządzenia w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, które od 1 września br. ma wejść w życie.
Zmiany w kształceniu uczniów niepełnosprawnych
Nowe pojęcie ma zmienić postrzeganie uczniów niepełnosprawnych. Zastąpienie terminu „dzieci i młodzież upośledzone” pojęciem „niepełnosprawności intelektualnej” to jedna z ważniejszych zmian, którą dotyczyć ma kształcenia specjalnego.
Będzie to nowe rozporządzenie, które zastąpi dotychczasowe dwa akty prawne i będzie precyzowało oraz porządkowało zasady kształcenia dzieci i uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
Inne zmiany, które zawiera projekt rozporządzenia to uzupełnienie katalogu jednostek systemu oświaty, w których zapewnia się dzieciom z niepełnosprawnością kształcenie specjalne, o inne formy wychowania przedszkolnego.
Ponadto wskazano możliwości kształcenia dzieci i młodzieży, zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społecznie we wszystkich typach szkół oraz ośrodki, w których mogą uczyć się ci uczniowie.
W przypadku uczniów zagrożonych niedostosowaniem są to młodzieżowe ośrodki socjoterapii i specjalne ośrodki wychowawcze oraz szkolno-wychowawcze. Dzieci i młodzież niedostosowani społecznie będą się kształcić w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych.
Kolejne zmiany to m.in.: możliwość zmniejszania liczby dzieci i uczniów w oddziałach, konieczność dostosowania IPET do nowych regulacji najpóźniej do 30 września 2015 r.
Projekt rozporządzenia ministra edukacji narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (projekt z 14 kwietnia 2015 r.).
Zobacz także:
Tagi: niepełnosprawni
