Zapewnienie dziecku wsparcia w formie zindywidualizowanej ścieżki wymaga opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w której wskazano potrzebę objęcia dziecka pomocą w tej formie. Wydanie opinii powinno być poprzedzone analizą funkcjonowania dziecka przeprowadzaną przez poradnię we współpracy z przedszkolem i rodzicami dziecka, uwzględniającą efekty udzielanej dotychczas przez przedszkole pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Zindywidualizowana ścieżka obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego – konieczna współpraca z rodzicami
Zindywidualizowana ścieżka realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego jest nowym rozwiązaniem w obszarze pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Jak każda nowość – budzi wątpliwości w zakresie ubiegania się o jej organizację oraz przebieg realizacji podstawy programowej. Dowiedz się, kiedy i w jaki sposób zorganizować dla dziecka pomoc w tej formie.
O wydanie opinii występują rodzice
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu może być udzielana między innymi z inicjatywy rodzica. W organizacji zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego szczególnym zadaniem rodziców jest wystąpienie do poradni psychologiczno-pedagogicznej o wydanie odpowiedniej opinii.
Do wniosku o wydanie opinii o zindywidualizowanej ścieżce składanego w poradni psychologiczno-pedagogicznej rodzice załączają dokumentację określającą:
- trudności w funkcjonowaniu dziecka w przedszkolu,
- w przypadku dziecka obejmowanego zindywidualizowaną ścieżką ze względu na stan zdrowia – także wpływ przebiegu choroby na funkcjonowanie dziecka w przedszkolu lub szkole oraz ograniczenia w zakresie możliwości udziału dziecka w zajęciach wychowania przedszkolnego lub zajęciach edukacyjnych wspólnie z oddziałem przedszkolnym
- w przypadku dziecka uczęszczającego do przedszkola – także opinię nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, o funkcjonowaniu ucznia w przedszkolu.
Zaangażowanie rodziców jest niezbędne
Systematyczna współpraca rodziców z nauczycielami i specjalistami pracującymi z dzieckiem mająca na celu ujednolicanie oddziaływań edukacyjnych, terapeutycznych i wychowawczych realizowanych w stosunku do dziecka w domu rodzinnym i przedszkolu jest ważnym ogniwem służącym efektywności udzielanej w placówce pomocy.
- ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017 poz. 59 ze zm.)
- rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2017 poz. 1591).
Zobacz także:
