Żaden przepis prawa oświatowego nie zawiera dokładnych zasad oceniania takich uczniów. Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne ucznia oraz jego zachowanie. Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie mu informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć.
Zasady oceniania uczniów nie ćwiczących na lekcji WF-u
Czy uczniowie, którzy nie są zwolnieni z zajęć WF-u, a nie ćwiczą na lekcji lub nie mają stroju, mogą być za to oceniani?
Ocenianie z zajęć WF-u
Przy ustalaniu oceny z WF-u należy przede wszystkim brać pod uwagę:
- wysiłek wkładany w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć,
- systematyczność udziału w zajęciach oraz
- aktywność w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej
(§ 11 rozporządzenia MEN z 10 czerwca 2015 r.).
Wystawianie oceny niedostatecznej uczniowi, który nie ćwiczy, nie jest najlepszym rozwiązaniem w kwestii unikania cznia uczestniczenia w zajęciach WF-u. Należy oczywiście odnotowywać sytuacje, w których uczeń z własnej woli lub winy nie chce lub nie może uczestniczyć w zajęciach, bo np. twierdzi, że zapomniał stroju.
Zasady doprecyzowane w statucie szkoły
W statucie lub WSO szkoła ma prawo doprecyzować zasady oceniania na zajęciach WF-u, także w kwestii postępowania w sytuacji notorycznego unikania przez uczniów czynnego udziału w zajęciach, konsekwencje np. trzech czy pięciu sytuacji odmowy udziału w lekcji lub braku stroju i innych sytuacji utrudniających klasyfikację, jakie pojawiają się w szkole.
- Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. poz. 843).
Zobacz także:
Tagi: oświata, kształcenie i wychowanie
