W przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych od 1 stycznia 2016 r nowym obowiązkiem dyrektora będzie zatrudnianie nauczycieli wspomagających pracę z uczniami, których dotyczy kształcenie specjalne. Takie zatrudnienie każdorazowo będzie wymagało od dyrektora uwzględnienia zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Możliwość dodatkowego zatrudnienia pomocy dla ucznia wymaga przeanalizowania potrzeb wynikających z orzeczenia.
Wymiar i okres zatrudnienia nauczycieli wspomagających należy uzależnić do potrzeb uczniów
Dyrektor przedszkola lub szkoły zatrudniając nauczyciela wspomagającego musi przeanalizować zgodność kwalifikacji kandydata z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia. Decyzja o wymiarze, formie i okresie zatrudnienia nie może być oderwana od zaleceń.
Wymiar i okres zatrudnienia nauczyciela uzależnia się od potrzeb ucznia
Zatrudniając nauczyciela wspomagającego dyrektor przedszkola lub szkoły musi wziąć pod uwagę, że jego zadania w odniesieniu do indywidualnych potrzeb ucznia (rozwojowych, edukacyjnych) będą odmienne w każdym przypadku.
Dyrektor przedszkola lub szkoły, podejmując decyzje o dodatkowym zatrudnieniu wraz zespołem nauczycieli i specjalistów, powinien przeanalizować potrzeby ucznia i zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz zasoby kadrowe szkoły i to, jakie zadania ma realizować pracownik, a nawet przeanalizować kwalifikacje kandydatów. Dopiero na tej podstawie należy podjąć decyzje dotyczące tego:
- kogo zatrudnić na stanowisku nauczyciela wspomagającego,
- w jakim wymiarze zatrudnić nauczyciela wspomagającego,
- w jakiej formie zatrudnić nauczyciela wspomagającego,
- na jaki okres zatrudnić nauczyciela wspomagającego.
Ocena kwalifikacji pracownika należy do dyrektora
Dyrektor odpowiada za zatrudnienie nauczycieli zgodnie z kwalifikacjami. Każdorazowo powinien ocenić, czy nauczyciel lub inna osoba ma odpowiednie przygotowanie do prowadzenia określonego rodzaju zajęć lub wykonywania określonych czynności w sposób zapewniający rzetelne ich wykonanie. Ma przy tym prawo uznać przygotowanie nauczyciela za wystarczające - dbając o formalne potwierdzenie kwalifikacji, uznać, że spełniają kryteria merytorycznej pracy z uczniem.
W przypadku, gdy z dokumentów przedstawionych przez kandydata na określone stanowisko nie wynika wprost spełnienie wymagań formalnych, to oceny kwalifikacji należy dokonać w toku analizy programu ukończonego kierunku (specjalności) studiów i porównania ich z zadaniami, jakie będzie realizować nauczyciel na zajmowanym stanowisku.
Marzenna Czarnocka, dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej
Zobacz także:
- art. 7 ust. 1e-1g ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.),
- art. 10 ust. 3 i 4, ust. 7 i 9 ustawa z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r. poz. 191 ze zm.),
- § 7 ust. 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 24 lipca 2015 r. w sprawie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2015 r. poz. 1113),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (tekst jedn.: Dz.U. z 2015 r. poz. 1264).
