Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią rocznych ocen klasyfikacyjnych co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem (analogicznie jest z ukończeniem szkoły – § 20 i § 21 rozporządzenia MEN z 10 czerwca 2015 r.).
Wliczanie do średniej ocen z zajęć dodatkowych oraz z etyki i religii
Przed końcem roku szkolnego nauczyciele i dyrektorzy szkół często zastanawiają się, czy prawidłowo obliczają średnią ocen rocznych ucznia, czy do promocji z wyróżnieniem wlicza się oceny z religii, etyki i przedmiotów dodatkowych. Odpowiedzi na te pytania przedstawiamy poniżej.
Promocja z wyróżnieniem
Wliczanie ocen z religii i etyki
Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne, religię lub etykę, do średniej ocen wlicza się także roczne oceny klasyfikacyjne uzyskane z tych zajęć. Jednak w przypadku gdy uczeń uczęszczał na zajęcia religii i etyki, do średniej ocen wlicza się ocenę ustaloną jako średnia z rocznych ocen klasyfikacyjnych uzyskanych z tych zajęć. Jeżeli ustalona w ten sposób ocena nie jest liczbą całkowitą, ocenę tę należy zaokrąglić do liczby całkowitej w górę.
… i zajęć dodatkowych
Do średniej ocen ucznia zarówno w klasyfikacji rocznej, jak i końcowej wlicza się oceny z zajęć dodatkowych. Warto pamiętać jednak, że roczna ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.
Natomiast w przypadku wprowadzenia dodatkowych zajęć edukacyjnych do szkolnego planu nauczania udział uczniów w tych zajęciach jest obowiązkowy. Jednak obowiązkowy udział w zajęciach nie jest równoznaczny z uznaniem ich za obowiązkowe – zajęcia te funkcjonują jako dodatkowe.
- art. 44o ust. 4 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm.),
- (§ 20 ust.2 oraz § 21ust. 2 rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. poz. 843).
Zobacz także:
Tagi: oświata, kształcenie i wychowanie
