Znowelizowana ustawa o systemie oświaty zawiera regulacje określające ogólne warunki i zasady przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie. Nowości oświatowe dotyczą przede wszystkim celu i p[odstawy przeprowadzania egzaminu, katalogu osób, które dyrektor szkoły bądź placówki dopuści do egzaminu, formy, terminu i przebiegu egzaminu czy sposobów ustalania wyników, wglądu do dokumentacji oraz przystępowania do poprawienia egzaminu.
Ustawa o systemie oświaty – nowości oświatowe mają wejść we wrześniu
Nowości oświatowe, których dotyczy nowelizacja ustawy o systemie oświaty odnoszą się głównie do określenia ogólnych warunków przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie. Nowości oświatowe mają usprawnić organizację egzaminów zawodowych i zostały wypracowane na podstawie analiz w zakresie dotychczasowego funkcjonowania tego egzaminu.
Potrzeba wprowadzenia nowości oświatowych
Nowela wejdzie w życie z końcem marca 2015 roku, szczegółowe warunki i sposób przeprowadzania egzaminu będzie natomiast określony w rozporządzeniu, do wydania którego ustawa o systemie oświaty upoważnia Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Nowelizacja ustawy o systemie oświaty oraz nowości oświatowe, które zostaną wprowadzone rozporządzeniem dotyczącym szczegółowych warunków i sposobów przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie jest konsekwencją obserwacja i analiz przeprowadzania tego egzaminu w ostatnich sesjach egzaminacyjnych.
Nowości oświatowe w rozporządzeniu
W rozporządzeniu MEN ureguluje kwestie dotyczące:
- organizacji egzaminu oraz terminów związanych z tym egzaminem,
- egzaminatorów oraz sytuacji, w której egzaminatorem może być nauczyciel bądź instruktor zatrudniony w szkole lub placówce, w której przeprowadza się praktyczną część egzaminu,
- informowania rodziców, ucznia bądź absolwenta o możliwościach i sposobach dostosowania warunków i formy egzaminu,
- zadań przewodniczącego zespołu egzaminacyjnego,
- informacji, jakie ma zawierać protokół zbiorczy z pisemnej i praktycznej części egzaminu.
Projekt rozporządzenia został już skierowany do konsultacji społecznych – MEN chce, aby zawarte w nim nowości oświatowe obowiązywały od września 2015 roku.
Zobacz także:
