Skąd pomysł konsultacji? Miały one być impulsem do rozmów z młodzieżą, zagwarantować, że jej głos będzie dostrzeżony i usłyszany.
Uczniowie o telefonach w szkołach
Rada Dzieci i Młodzieży RP zorganizowała konferencję prasową, której tematem przewodnim była kwestia używania telefonów komórkowych w szkołach. Na konferencji przedstawiono wyniki ogólnopolskich konsultacji poświęconych temu zagadnieniu. Wzięło w nich udział niemal 1,6 mln uczniów szkół znajdujących się w całej Polsce. Jakie opinie i pomysły mają uczniowie?
Przeprowadzone w szkołach ponadpodstawowych konsultacje miały formę prostej, anonimowej ankiety zawierającej siedem pytań. Jednak przedstawiając wyniki ankiety, na konferencji skupiono się na trzech - zdaniem Rady Dzieci i Młodzieży - najważniejszych i kluczowych. Pytania te brzmiały:
a) czy telefon pomoga ci w nauce?
b) czy korzystanie z telefonu podczas przerw powinno być ograniczone?
c) czy korzystanie z telefonu podczas lekcji powinno być ograniczone
Zobacz także: Zakaz używania telefonów w szkole – czy jest możliwe
Jak kształtowały się odpowiedzi?
ad. a) czy telefon pomoga w nauce?
Uczniowie w przeważającej większości odpowiedzieli, że telefon pomaga - aż 75%. Jedynie 3% uczniów odpowiedziało, że nie. 22% uczniów nie miało zdania.
ad. b) ograniczenie używania telefonu podczas przerw
Zdania uczniów na temat używania telefonów podczas przerw różniły się w zależności od poziomu szkoły. W szkołach podstawowych 50% uczniów zgadzało się na ograniczenia możliwości korzystania z telefonów w przerwach, natomiast 41% odpowiedziało nie. W szkołach ponadpodstawowych odpowiedzi były odmienne - aż 66% uczniów opowiedziało się przeciwko takim ograniczeniom, a jedynie 31% je poparło.
Zobacz także: Udostępnianie prac pisemnych – uczniom i ich rodzicom
ad. c) ograniczenie korzystania z telefonu podczas lekcji
Aż 77% biorących udział w ankiecie opowiedziało się za ograniczeniem z korzystania z telefonów podczas lekcji. Jednak wśród nich 41% przewiduje możliwość korzystania w celach edukacyjnych, 18% zakładało ograniczenie korzystania z telefonów tylko w szkole podstawowej, a jedynie 16% opowiedziało się, że powinno być wprowadzone w każdej ze szkół. Jedynie 2% zgodziło się na ograniczenie w szkole ponadpodstawowej.
Przeciwnego zdania było 18% uczniów.
Zobacz także: Zajęcia online – czy możliwe dla ucznia na zwolnieniu
Rekomendacje
Badania dotyczące używania telefonów komórkowych w szkołach stały się również okazją do rozmów o cyberbezpieczeństwie oraz do stworzenia rekomendacji dla szkół. Uczniowie proponują, by do szkół wprowadzono więcej nowoczesnych, interaktywnych metod nauczania. Oczekują także upowszechniania aplikacji mobilnych i portali internetowych, które będą poświęcone tematyce edukacyjnej. Ich zdaniem przydatne będzie wprowadzenie większej liczby elementów praktycznej wiedzy na temat korzystania z nowych narzędzi cyfrowych. Niezbędne wydaje się udoskonalenie podstawy programowej z informatyki, która musi być dostosowana do współczesnych potrzeb i nowych technologii.
Zobacz także: Odwołanie od oceny zachowania – jak rozpatrzeć
Ich zdaniem niezbędne są programy profilaktyczne poświęcone zasadom bezpiecznego korzystania z internetu, a także konsekwencjom hejtu i skutkom nadużywania telefonów komórkowych. Potrzebne jest więcej działań, które pomogą budować relacje między uczniami w szkole i integrować się.
Zobacz także: Zakaz używania telefonów w szkole – czy jest możliwe
Informacja opublikowana na oficjalnej stronie internetowej Ministerstwa Edukacji i Nauki - portal gov.pl
Tagi: szkoła, edukacja, uczeń, prawa ucznia, telefon komórkowy,
