Chat GPT jest dość młodym narzędziem, którego popularność nieustannie rośnie. Wykorzystuje ono sztuczną inteligencję. Pozwala otrzymywać odpowiedzi na zadawane pytania, co przybiera postać dialogów. Ponieważ samo narzędzie także się rozwija i będzie pozwalało uzyskiwać bardzo szeroką wiedzę, wpłynie niewątpliwie na oblicze edukacji - szczególnie, że już dziś uczniowie starają się je wykorzystywać, aby zmniejszyć ciężar swoich edukacyjnych obowiązków, choć Chat GPT ma jeszcze wiele wad. Rozwój ogólnodostępnej sztucznej inteligencji wykorzystywanej przez uczniów staje się poważnym wyzwaniem dla nauczycieli. Muszą mieć świadomość, że przedstawiane im prace mogą być współtworzone przy użyciu narzędzia wyposażonego w sztuczną inteligencję.
Sztuczna inteligencja w szkole
Rozwój sztucznej inteligencji jest nieunikniony. Choć jest to niezwykle ciekawe, to prócz możliwości towarzyszą jej również pewne zagrożenia. Coraz popularniejszy - także wśród samych uczniów - jest Chat GPT. To z kolei sprawia, że także nauczyciele muszą być odpowiednio przygotowani, aby we właściwy sposób reagować, szczególnie, że Chat GPT jest już wykorzystywany przez uczniów do pisania prac domowych.
Zobacz także: Brak zgody rodziców na przekazywanie dziecku treści patriotycznych a klasyfikacja ucznia
Resort edukacji dostrzega ten problem i deklaruje chęć dostarczenia kadrze odpowiednich narzędzi wspierających. Z tej okazji powołana została grupa robocza "AI w Edukacji" - w jej ramach omawiane są zagadnienia dotyczące przyszłości i potencjalnego wykorzystania sztucznej inteligencji w edukacji. W skład grupy wchodzą: Pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów ds. GovTech, Pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki ds. Transformacji Cyfrowej, Dyrektor Centrum Transformacji Cyfrowej w Ministerstwie Edukacji i Nauki oraz Zastępca Dyrektora ds. Cyfryzacji Edukacji i Nauki w Instytucie Badań Edukacyjnych. Jak deklaruje resort - grupa jest otwarta na współpracę z ekspertami w dziedzinie sztucznej inteligencji.
Na tym etapie zostało już uruchomione badanie potrzeb nauczycieli i próba znalezienia najlepszych rozwiązań, które będą odpowiedzią na ich oczekiwania. Tak przynajmniej deklaruje resort edukacji.
Zobacz także: Udostępnianie prac pisemnych – uczniom i ich rodzicom
Póki co nauczyciele otrzymali publikację "Chat GPT w szkole - szanse i zagrożenia", z której mogą poznać szczegóły działania Chat GPT, jego przewidywany wpływ na edukację, zagrożenia związane z jego używaniem, a także podpowiedzi w jaki sposób sprawdzić czy praca domowa była przygotowywana z jego użyciem.
Zawarte w publikacji podpowiedzi dotyczą m.in.:
a) oceny stylu pisania pracy i poziomu pracy w porównaniu z prezentowanym poziomem ucznia
b) zwrócenie uwagi na zdania niegramtyczne, bądź niezrozumiałe
c) rozmowę z uczniem na temat szczegółów zawartych w jego pracy
d) wykorzystywanie narzędzi do wykrywania plagiatów czy aplikacji takich jak: GPTZero i DetectGPT.
Wydaje się jednak, że wskazane podpowiedzi raczej nie są dla nauczycieli zaskoczeniem. Nauczyciele znają zarówno styl pisania swoich uczniów jak i ich możliwości - w taki sposób są w stanie ocenić, czy praca została napisana przez daną osobę, czy też posłużyła się ona jakimś "wsparciem".
Niewątpliwie warto postawić na edukowanie uczniów - wyjaśnienie im zarówno możliwości jak i zagrożeń, które mogą płynąć z korzystania ze sztucznej inteligencji. Pomóc im wykorzystywać ją w sposób mądry i odpowiedzialny.
Informacja opublikowana na oficjalnej stronie internetowej Ministerstwa Edukacji i Nauki - portal gov.pl
