Zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej stosuje się do uczniów posiadających opinie wydane przez poradnie psychologiczno-pedagogiczną. Szkoła jest więc zobowiązana do realizacji zaleceń, w tym określonych w opinii form pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Szkoła nie może zignorować zaleceń wydanych przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną
Czy rodzic dziecka może egzekwować od szkoły realizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej? Czy zalecenia zawarte w opinii są dla szkoły obowiązujące? Takie pytania często zadają sobie rodzice uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Okazuje się, że w przypadku skargi przez rodziców na działalność szkoły może się to wiązać z kontrolą doraźną.
Zalecenia zawarte w opinii są dla szkoły wskazaniem do organizacji pomocy
Ewentualne egzekwowanie od szkoły realizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej wiąże się z przedstawieniem przez rodzica opinii w szkole. Jednocześnie pomoc psychologiczno-pedagogiczna może być udzielana z inicjatywy rodziców i w tym zakresie szkoła również powinna podjąć odpowiednie działania na rzecz ucznia.
Dyrektor szkoły odpowiada za organizację pomocy
Nadzór pedagogiczny obejmuje również przestrzeganie statutu szkoły, w którym powinny być określone cele i zadania szkoły oraz sposób ich realizacji, w tym również zasady organizacji i udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Przestrzeganie tych przepisów podlega również nadzorowi pedagogicznemu kuratora oświaty.
Rodzice mogą więc egzekwować realizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, współpracując z dyrektorem, który odpowiada za jej organizację na terenie szkoły lub we współpracy z organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą. Konsekwencje prawne dla szkoły mogą wiązać się z wydaniem zaleceń w przypadku skargi rodzica na działalność szkoły do organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
Szkoła musi spełniać wymagania
Niezapewnienie lub niewłaściwa organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej może być interpretowane także jako niespełniania wymagań w zakresie celów i zadań statutowych szkoły – wymaganie 6. Na poziomie podstawowym w zakresie tego wymagania w szkole rozpoznaje się możliwości psychofizyczne i potrzeby rozwojowe, sposoby uczenia się oraz sytuację społeczną każdego ucznia.
- art. 1 pkt 4, art. 33 ust. 1 pkt 2, art. 34 ust. 1, art. 39 ust. 1 pkt 2 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm.),
- § 5 ust. 1, § 6 pkt 2, § 19 ust. 10 rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 20 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. poz. 532),
- § 2 pkt 9, § 3 ust. 1 rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. poz. 1270),
- wymaganie 6 rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 6 sierpnia 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. poz. 1214).
Zobacz także:
