W ustawach związanych z reformą systemu oświaty (ustawa Prawo oświatowe oraz ustawa Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe) uwzględniono dotychczasowe rozwiązania prawne dotyczące dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym, w tym z różnymi rodzajami niepełnosprawności – niezależnie od typu szkoły, w której będą kontynuowali naukę.
Reforma dotyczy też uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi!
W komunikacie zamieszczonym na swojej stronie, Ministerstwo Edukacji Narodowej wyjaśniło zmiany związane z reformą systemu edukacji dotyczące dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Jakie zmiany czekają uczniów? Zapraszam do lektury!
Zmiany związane z reformą systemu edukacji przebiegać będą analogicznie we wszystkich typach i rodzajach szkół, tj. ogólnodostępnych, integracyjnych, specjalnych.
6 założeń kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami
Najważniejsze założenia koncepcji kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi:
- zachowane zostaną wszystkie dotychczasowe formy/ścieżki edukacyjne dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnych,
- zachowane zostanie prawo rodzica do wyboru drogi edukacyjnej swojego dziecka,
- przedłużony zostanie okres nauki uczniowi niepełnosprawnemu,
- przekształcone zostaną szkoły specjalne i integracyjne,
- wprowadzone zostaną nowe zawody pomocnicze dedykowane uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
- wprowadzona zostanie diagnoza funkcjonowania w środowisku.
Uczeń niepełnosprawny będzie miał przedłużony okres nauki
Zaprojektowane przepisy nie przewidują skrócenia okresu kształcenia uczniów niepełnosprawnych posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – niezależnie od typu szkoły, w której się uczą.
W projektowanych przepisach dotyczących ramowych planów nauczania zaproponowano, iż uczeń niepełnosprawny, tj. posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz uczeń szkoły w zakładzie poprawczym i schronisku dla nieletnich – będzie miał możliwość przedłużenia okresu nauki w szkołach nowego typu:
- w szkole podstawowej: o 1 rok na pierwszym etapie edukacyjnym i 2 lata na drugim etapie edukacyjnym;
- w szkole ponadpodstawowej o 1 rok – przy zwiększeniu proporcjonalnie wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
Decyzje dotyczące przedłużenia okresu nauki uczniowi niepełnosprawnemu oraz uczniowi szkoły w zakładzie poprawczym i schronisku dla nieletnich, będą podejmowane:
- w przypadku szkoły podstawowej:
- nie później niż do końca roku szkolnego w klasie III;
- nie później niż do końca roku szkolnego w klasie VIII;
- w przypadku szkoły ponadpodstawowej – nie później niż do końca roku szkolnego w ostatnim roku nauki w szkole ponadpodstawowej.
Zastosowanie powyższego rozwiązania uwzględnia długość cyklu kształcenia w szkołach nowego typu, w tym w których będą funkcjonowały klasy obecnego gimnazjum.
Przekształcenie analogiczne jak w przypadku szkół ogólnodostępnych
Zaprojektowane przepisy zakładają, iż przekształcanie szkół specjalnych i integracyjnych będzie przebiegać analogicznie jak w przypadku szkół ogólnodostępnych, niezależnie od typu. Absolwent gimnazjum, w zależności od rodzaju niepełnosprawności, będzie mógł od 1 września 2017 r. kontynuować naukę w:
- 3-letnim liceum ogólnokształcącym,
- 4-letnim technikum dla młodzieży,
- 3-letniej branżowej szkole I stopnia dla młodzieży (w miejsce dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej),
- 3-letniej szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy.
Od 1 września
- 2019 r. rozpocznie kształcenie 5-letnie technikum dla młodzieży,
- 2020 r. rozpocznie działalność branżowa szkoła II stopnia, przeznaczona dla absolwentów branżowej szkoły I stopnia.
Prace nad podstawą programową w zawodach pomocniczych
Obecnie trwają prace dotyczące opracowania podstaw programowych w 6 zawodach pomocniczych, dedykowanych uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, a także w konsekwencji wprowadzenia nowych zawodów pomocniczych do rozporządzenia w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.
Proponowane zawody pomocnicze to:
- Pracownik pomocniczy ślusarza;
- Pracownik pomocniczy stolarza;
- Pracownik pomocniczy mechanika;
- Pracownik pomocniczy kucharza;
- Pracownik pomocniczy krawca;
- Pracownik pomocniczy fryzjera.
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Zobacz także:
Tagi: oświata, kształcenie i wychowanie
