W szkole ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego, które ma na celu:
Przedmiotowy system oceniania nie jest konieczny
Żaden przepis prawa oświatowego nie zawiera pojęcia przedmiotowego systemu oceniania (PSO). Nie ma więc także wytycznych, które określałyby, co taki system miałby zawierać. Szkoła określa szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego w statucie. Nie ma wymogu tworzenia systemów przedmiotowych.
- udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć,
- udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju,
- motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,
- dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia,
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej,
- formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych, a w szkole policealnej - semestralnych, ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych,
- ustalanie kryteriów oceniania zachowania,ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
- przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych,
- ustalanie rocznych, a w szkole policealnej - semestralnych, ocen klasyfikacyjnych z zajęć oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
- ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych, a w szkole policealnej - semestralnych, ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
- ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia.
Przedmiotowy system oceniania (PSO) wynikał z istnienia wewnątrzszkolnego systemu oceniania (WSO). Ta forma nie jest obecnie poprawna, mimo że potocznie nadal używana. W obowiązujących przepisach jest mowa o „wewnątrzszkolnym ocenianiu”, a nie wewnątrzszkolnym systemie oceniania.
- art. 44b ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.),
- rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2015 r. poz. 843).
Zobacz także:
Tagi: statut szkoły
