Nowa podstawa programowa będzie wprowadzana stopniowo. Pierwsi - od roku szkolnego 2017/2018 - zgodnie z nią będą się uczyć uczniowie klas I, IV i VII 8-letniej szkoły podstawowej.
Podstawy programowania już w pierwszej klasie
Od 1 września 2017 r. w szkole podstawowej wprowadzana będzie nowa podstawa programowa. 14 lutego Minister Edukacji Narodowej podpisała nowe rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej.
Podstawa wprowadzana systematycznie
Jak powiedziała na konferencji minister podstawy programowe, które zostały podpisane, są nowoczesne, choć szanujące przeszłość i historię. Zaznaczyła, że w nowej podstawie wolność jej realizacji jest oddana nauczycielowi.
"Czytamy w szkole - nie tylko głośno. Czytamy w całości, czytamy to, co ważne dla naszego kodu kulturowego. Jednocześnie uczymy odpowiedzialności za język, za kulturę języka, uczymy dyskusji, odpowiedzialności za słowo" - mówiła Zalewska, opisując nową podstawę.
Nauczanie przedmiotowe od piątej klasy
Zgodnie z nową podstawą m.in.:
- od V klasy szkoły podstawowej rozpoczyna się nauczanie przedmiotowe,
- już od klas 1-3 dzieci mają się uczyć podstaw programowania,
- wzmocniona ma zostać matematyka, poprzez m.in. podstawy gry w szachy,
- będzie o ponad 105 godzin więcej przedmiotów z nauk przyrodniczych,
- będzie o 70 godzin więcej informatyki.
Zgodnie z zapowiedziami do końca czerwca wszyscy nauczyciele zostaną przeszkoleni z nowej podstawy programowej.
Podpisane rozporządzenia uwzględniają niektóre uwagi, które pojawiały się z resortów, od stowarzyszeń i organizacji. W ramach prekonsultacji do MEN wpłynęło blisko 800 opinii do projektu, zaś w ramach konsultacji uwagi swoje zgłosiło 13 resortów, 20 przedstawicieli samorządów i 43 partnerów społecznych.
Resort starał się odnieść do różnych uwag, w rezultacie czego, choć w klasach I-III kształcenie jest zintegrowane, edukacja matematyczna została wyraźnie wyodrębniona.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego to rozporządzenie ministra edukacji, w którym jest opisane, co uczeń powinien umieć z danego przedmiotu po danym etapie edukacyjnym. Programy nauczania i podręczniki muszą być z nią zgodne. Nauczyciel ma obowiązek realizacji treści zawartych w podstawie.
Codzienny Serwis Informacyjny PAP
Zobacz także:
Tagi: oświata, kształcenie i wychowanie
