Aktualne zapisy rozporządzenia w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych definiują tę grupę uczniów m.in. jako uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu:
Nowa terminologia w orzeczeniach poradni psychologiczno-pedagogicznych
W związku ze zmianami w przepisach prawa oświatowego dotyczących kształcenia osób niepełnosprawnych powstały wątpliwości, jak należy zapisywać w orzeczeniach o kształceniu specjalnym rodzaj niepełnosprawności osób upośledzonych umysłowo. Od września termin „upośledzenie umysłowe” zastąpiono określeniem „niepełnosprawność umysłowa”.
Rodzaje niepełnosprawności – w rozporządzeniu
- lekkim,
- umiarkowanym lub
- znacznym.
W orzeczeniach wydawanych przez poradnię, które stanowią podstawę organizacji kształcenia specjalnego, należy stosować terminologię zawartą w obowiązujących przepisach.
Nowe określenie w przepisach
W uzasadnieniu do rozporządzenia ustawodawca wskazuje, że wprowadzenie terminu „niepełnosprawność intelektualna” jest zgodne z intencją zmian wprowadzonych do ustawy o systemie oświaty. Ilekroć w przepisach ustawy o systemie oświaty jest mowa o upośledzeniu umysłowym w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, należy przez to rozumieć niepełnosprawność intelektualną w takich stopniach.
- art. 3 pkt 18b, art. 71b ust. 1, ust. 7 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.),
- § 1 pkt 1 rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2015 r. poz. 1113).
Zobacz także:
