Indywidualne nauczanie dotyczy tylko uczniów poważnie chorych, nie może być więc przeznaczone dla dzieci z upośledzeniem umysłowym, jeśli powodem miałoby być samo upośledzenie. Taką formę nauczania organizuje się na czas wskazany w orzeczeniu, które wydaje poradnia psychologiczno-pedagogiczna.
Nauczanie indywidualne organizuje dyrektor szkoły
Nauczanie indywidualne jest organizowane dla uczniów niemogących uczestniczyć w zajęciach w szkole z klasą, do której uczeń jest zapisany. Taką formę nauczania organizuje dyrektor, jeśli otrzyma od rodziców orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego.
Nauczanie indywidualne – tylko w określonych sytuacjach
Nauczanie organizuje się w sposób zapewniający wykonanie zaleceń określonych w orzeczeniu. Należy jednak pamiętać, że ostateczna decyzja dotycząca m.in. liczby godzin wydawana jest w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę, gdyż to on będzie pokrywał koszty nauczania.
Dyrektor szkoły może ustalić tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania wyższy niż określony za zgodą organu prowadzącego.
Realizację potrzeb zawiera orzeczenie wydane przez poradnię
W orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania określone powinny być:
- zalecane warunki realizacji potrzeb edukacyjnych, a także możliwości uczestniczenia ucznia w życiu szkoły, formy stymulacji, rewalidacji, terapii, usprawniania, rozwijania możliwości i mocnych stron ucznia i inne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- zakres, w jakim uczeń może brać udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych organizowanych indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu w szkole.
- § 2–§ 11 rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 28 sierpnia 2014 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U. z 2014 r. poz. 1157).
Zobacz także:
