Gimnazjum ma obowiązek stworzenia każdemu uczniowi warunków do wykonania projektu, dlatego niezbędne jest wypracowanie własnych reguły realizacji projektów, dostosowanych do możliwości konkretnej szkoły (np. jej wielkości, posiadanego sprzętu, możliwości organizacyjnych) oraz potrzeb uczniów.
Na sukces projektu edukacyjnego wpływa współpraca z radą pedagogiczną
Nową formą współpracy dyrektora z radą pedagogiczną w gimnazjum jest opiniowanie projektu edukacyjnego. Dotychczasowe przepisy przewidywały „porozumienie” dyrektora szkoły z radą pedagogiczną w tej kwestii.
Dobra praktyka wskazuje, że organizacja realizacji projektów edukacyjnych powinna przebiegać we współpracy dyrektora z radą pedagogiczną.
Wymaga ona określenia sposobu m.in.:
- wyboru zakresów tematycznych projektów,
- tworzenia i liczebności zespołów uczniowskich, opiekunów zespołów uczniowskich realizujących poszczególne projekty i innych nauczycieli - konsultantów,
- dokumentowania wykonanych projektów,
- informowania rodziców o obowiązku realizacji projektów gimnazjalnych przez uczniów.
Dyrektor proponuje też:
- kryteria uznania udziału ucznia za wystarczający do wpisania jego tematu na świadectwie ukończenia gimnazjum;
- zasady uwzględnienia udziału w pracy nad projektem w ocenie zachowania ucznia.
Ponadto dyrektor może określić zasady ewentualnego oceniania przedmiotowego uczniów realizujących projekty edukacyjne.
Termin wydawania opinii rady pedagogicznej w sprawie warunków realizacji projektu edukacyjnego jest ustaleniem wewnętrznym.
- art. 44p ustawy 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.),
- § 8 ust. 3 rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 843).
Zobacz także:
Tagi: rada pedagogiczna
