W sytuacji, gdy dziecko w czasie godzin przeznaczonych na realizację podstawy programowej uczestniczy w indywidualnych zajęciach z logopedą, nie może w tym samym czasie realizować określonych treści programowych. Stanowiłoby to ograniczenie prawa dziecka do bezpłatnego realizowania podstawy w gwarantowanym ustawowo czasie (nie krótszym niż 5 godzin dziennie). A przecież dzieci, które muszą uczęszczać np. na terapię logopedyczną realizują tę samą podstawę programową, w takim samym wymiarze jak ich rówieśnicy, którzy nie mają takich zaleceń. Dlatego zajęcia takie powinny odbywać się wczesnym rankiem lub po południu (jeśli podstawa programowa jest realizowana w godzinach od 8 do 13).
Logopeda nie może zabierać dzieci z grupy w dowolnym czasie
Jeśli podstawa programowa jest realizowana od godziny 8 do 13, zajęcia specjalistyczne i rewalidacyjne – w tym m.in. terapia logopedyczna, powinny być realizowane wczesnym rankiem lub po południu. Zabieranie dzieci np. na zajęcia logopedyczne w czasie realizacji podstawy programowej jest niedozwolone.
Jeśli logopeda zabiera dzieci z grupy w czasie realizowania podstawy programowej przez nauczycieli – wychowawców, to powinni oni zgłosić to dyrektorowi przedszkola.
Dyrektor powinien:
-
niezwłocznie przeprowadzić rozmowę z logopedą,
-
zobowiązać logopedę do respektowania ustalonego rozkładu zajęć,
-
obserwować prowadzone przez niego zajęcia – w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego.
W PRZEDSZKOLACH NIEPUBLICZNYCH
Zajęcia specjalistyczne i rewalidacyjne (w tym zajęcia z logopedą) również powinny zostać zorganizowane po czasie przeznaczonym na realizację podstawy programowej.
-
art. 6 ust. 1 pkt 2, art. 64 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.),
-
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012 r. poz. 977 ze zm.) – opis celów, zalecane warunki i sposób realizacji.
Zobacz także:
Tagi: podstawa programowa
