Dyrektor szkoły, do której uczęszcza uczeń (w porozumieniu z organem prowadzącym), ustala zasady organizacji kształcenia m.in. w formie nauczania indywidualnego. Warunkiem ewentualnej organizacji takiego nauczania jest przyjęcie ucznia do szkoły.
Kształcenie specjalne może obejmować różne formy nauczania
Szkoła podstawowa i gimnazjum ogólnodostępne, w obwodzie których mieszka dziecko, nie mogą odmówić przyjęcia dziecka niepełnosprawnego. Są zobowiązane do zapewnienia mu kształcenia specjalnego. Natomiast szkoły integracyjne i specjalne nie mają tzw. obwodów. Jeśli rodzice ucznia z orzeczeniem złożą wniosek o przyjęcie do szkoły, to dyrektor szkoły decyduje, czy takiego ucznia przyjmie.
Kształcenie specjalne i nauczanie indywidualne mogą się odbywać jednocześnie
Przykładowo: jeśli uczeń ze stwierdzonym autyzmem oraz upośledzeniem stopnia lekkiego został skierowany do kształcenia specjalnego, a rodzice równocześnie ubiegają się o nauczanie indywidualne – kwestię rekrutacji do ucznia z niepełnosprawnością do oddziału integracyjnego należy rozpatrywać niezależnie od posiadania przez niego orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania.
Różne formy pomocy
Uczniom objętym nauczaniem indywidualnym szkoła musi także zapewnić udział w zajęciach rewalidacyjnych lub w formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej poza tygodniowym wymiarem godzin zajęć indywidualnego nauczania. W orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania wskazuje się zakres, w jakim uczeń może brać udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, organizowanych z oddziałem w szkole lub indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu.
- art. 1 ust. 5, ust. 5a, art. 20a ust. 5, art. 39 ust. 1 pkt 10, art. 71b ust. 1 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.),
- § 2 ust. 1 rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (tekst jedn. Dz.U. z 2014 r. poz. 414).
