Procedura w przypadku kryzysowej sytuacji wywołanej przez ucznia z zaburzeniami zachowania
Kryzysowa sytuacja wychowawcza w szkole wymaga zdecydowanej reakcji
Krok 1.
Po otrzymaniu informacji o sytuacji kryzysowej nauczyciel lub inny pracownik szkoły niezwłocznie informuje o niej dyrektora szkoły lub w razie jego nieobecności wicedyrektora lub pedagoga szkolnego. Do chwili powiadomienia dyrektora wszyscy pracownicy są odpowiedzialni za przekazanie mu informacji. W okolicznościach świadczących o kryzysie warto zadbać o dokumentację – notatka służbowa, protokół wypadkowy.
Krok 2.
Dyrektor szkoły:
-
kontaktuje się z rodzicami
-
poszkodowanego ucznia (jeśli informacja nie pochodzi od nich),
-
ucznia sprawcy,
-
informuje organ prowadzący. Czyni to niezwłocznie telefonicznie, emailem, faksem. W ślad za tym wysyła pismo informujące o zdarzeniu, okolicznościach, podjętych i planowanych działaniach,
-
powołuje zespół kryzysowy lub zwołuje zebranie rady pedagogicznej. Skład zespołu kryzysowego:
-
dyrektor,
-
pedagog,
-
psycholog,
-
wychowawca,
-
przedstawiciel poradni psychologiczno-pedagogicznej,
-
inne osoby (lekarz, policjant, strażnik miejski).
Rada pedagogiczna lub zespół dokonuje diagnozy - analizy przyczyn i okoliczności zdarzenia, ich związku z sytuacją szkolną ucznia, możliwych skutków zdarzenia, potencjalnych działań zaradczych. Na tej podstawie opracowany zostanie plan działań skierowanych przede w wszystkim:
-
wobec ucznia i jego rodziny,
-
wobec klasy,
-
na forum całej szkoły,
-
określone dla podmiotów wspierających,
-
podejmowane przez szkołę.
Dyrektor wskazuje osoby odpowiedzialne za realizację określonych działań, koordynatorów zespołu itp. Z zebrania sporządza się protokół.
Krok 3.
Dyrektor szkoły współpracuje z zespołem kryzysowym (przeprowadza spotkania z rodzicami, informuje o podjętych działaniach, podjętych środkach zaradczych).
Krok 4.
Dyrektor szkoły informuje organ prowadzący o podjętych działaniach.
Krok 5.
Dyrektor szkoły dokumentuje podjęte działania poprzez:
-
notatki służbowe, w tym z rozmów z rodzicami uczniów,
-
zarządzenie dyrektora dotyczące powołania zespołu (jeśli taki tryb jest uzasadniony),
-
pisma zawiadamiające/informujące/wyjaśniające do właściwych organów,
-
plan działań w związku ze zdarzeniem - sytuacją krzysyową,
-
protokoły zebrania rady pedagogicznej,
-
protokoły spotkań.
Zobacz także:
