Procedura ustalania ocen musi być zgodna ze szkolnymi zasadami z uwzględnieniem określonych w szkole kryteriów oceniania. Wystawiając uczniom oceny, nauczyciel musi:
Klasyfikację roczną uczniów nadzoruje dyrektor
Kontrola nad przestrzeganiem przez nauczycieli zasad opisanych w prawie oświatowym i statucie szkoły oraz nad terminowością poszczególnych czynności to zadania dyrektora związane z klasyfikacją roczną. Dyrektor szkoły może również zwrócić się do nauczyciela o uzasadnienie ustalonej przez niego oceny w sytuacji, gdy z wnioskiem w tej sprawie wystąpi uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie).
- uwzględnić wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania poszczególnych rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych (nauczyciele określili je na początku roku szkolnego) z zastosowaniem przedmiotowych kryteriów oceniania,
- zastosować kryteria oceniania zachowania zapisane w wewnątrzszkolnym systemie oceniania.
Ustalanie rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania wymaga zasięgnięcia opinii:
- nauczycieli,
- uczniów danej klasy,
- ocenianego ucznia .
W praktyce zasada zasięgania opinii nie zawsze jest przestrzegana, niektórzy wychowawcy twierdzą, że to oni odpowiadają za wystawiane oceny i wiedzą o swoich uczniach najwięcej. Jednak niezasięgnięcie opinii uczących, uczniów klasy oraz ucznia ocenianego to łamanie prawa.
Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ani na promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły. Wyjątek stanowi sytuacja, w której rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole co najmniej dwa razy z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.).
Zobacz także:
