Wprowadzony w podstawie programowej zapis o możliwości wykorzystania języka migowego w kształtowaniu umiejętności komunikowania się pozwala dzieciom posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane ze względu na wadę słuchu, porozumiewać się z otoczeniem w inny, zrozumiały, dostępny i właściwy dla nich sposób. Zapis ten dotyczy każdego przedszkola, które obejmuje dziecko niepełnosprawne wychowaniem przedszkolnym. W przypadku dzieci niepełnosprawnych wymagania w zakresie poszczególnych umiejętności i wiadomości powinny uwzględniać ograniczenia wynikające z ich niepełnosprawności.
Język migowy w podstawie programowej wychowania przedszkolnego dotyczy każdego przedszkola
W nowej podstawie programowej wychowania przedszkolnego pojawił się zapis wprowadzający komunikację za pomocą języka migowego. Wbrew niektórym opiniom, nie dotyczy on tylko przedszkoli specjalnych, ale także ogólnodostępnych oraz niepublicznych, które musi zapewnić dziecku warunki nie gorsze, niż zapewnione byłyby w przedszkolu publicznym.
Dziecko niesłyszące musi rozpocząć naukę migania
W przypadku dziecka niesłyszącego lub z afazją w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, w ramach zajęć rewalidacyjnych, należy uwzględnić w szczególności naukę języka migowego lub innych alternatywnych metod komunikacji, a w przypadku dziecka z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera - zajęcia rozwijające umiejętności społeczne, w tym umiejętności komunikacyjne. Uwzględnienie potrzeb dziecka może pociągać za sobą konieczność zatrudnienia dodatkowego nauczyciela w przedszkolu.
Czy trzeba zatrudniać dodatkowo nauczycieli
W celu współorganizowania kształcenia integracyjnego należy zatrudnić dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej. Jeśli kształceniem specjalnym są objęte dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia dzieci niepełnosprawnych lub specjalistów.
W przypadku, gdy orzeczenie wydane zostało ze względu na inne niepełnosprawności, w sprawie zatrudnienia dodatkowo nauczyciela lub specjalisty powinien wyrazić zgodę organ prowadzący przedszkola.
- art. 85a ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm.)
- § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012 r. poz. 977 ze zm.)
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2014 r. poz. 803).
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 17 czerwca 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2016 r. poz. 895) - załącznik nr 1.
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2015 r. poz. 1113) - § 5 i 6.
Zobacz także:
Tagi: oświata, kształcenie i wychowanie
