Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego. Zwolnienie może dotyczyć części lub całego okresu kształcenia w danym typie szkoły. Dyrektor sprawdza, czy stwierdzenie wady lub niepełnosprawności jest podstawą do decyzji o zwolnieniu.
Informacja o możliwości zwolnienia z drugiego języka obcego w treści opinii poradni
Coraz częściej zdarzają się w szkole zwolnienia uczniów z nauki drugiego języka obcego. Takiego zwolnienia dokonuje dyrektor na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej. Jednak często dyrektorzy szkół mają wątpliwości, czy dana opinia uprawnia ucznia do zwolnienia.
Zwolnienie odbywa się na wniosek rodziców…
… a decyzję podejmuje dyrektor
Poradnia odnotowuje stwierdzone wady, dysfunkcje, upośledzenia, a dyrektor szkoły sprawdza, czy stanowią one podstawę do dokonania zwolnienia na podstawie przepisów prawa. Jeśli tak – wydaje decyzję o zwolnieniu ucznia z nauki drugiego języka obcego. Taką informację przekazuje:
- rodzicom/prawnym opiekunom oraz
- wychowawcy i nauczycielowi języka, z którego uczeń jest zwolniony.
Uczniowi z trakcie zwolnienia należy zapewnić opiekę
Uczeń zwolniony z nauki języka nie może pozostawać bez opieki w trakcie odbywania tych zajęć przez jego klasę.
Należy pamiętać, że w przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.
§ 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 10 czerwca 2015 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. poz. 843).
