Gry wykorzystywane w procesie dydaktycznym to kolejny element unowocześniania polskiej szkoły.
Gry wideo w podstawie programowej
Resort Edukacji i Nauki na konferencji prasowej zapowiedział włączenie gier wideo do podstawy programowej. Póki co nie ma zbyt wielu tytułów, jednak w wyniku konkursu ma być wyłonione kolejne 30 gier w łatwy sposób przemycających informację i czyniących edukację o wiele przyjemniejszą.
Inwestycja w informatyzację
Minister Edukacji i Nauki ostatnio często chwali się inwestycjami, których celem jest informatyzacja szkoły. Głównie polegały one na zakupie sprzętu komputerowego i zapewnieniu internetu w szkołach. Było to niezwykle ważne szczególnie podczas pandemii i tzw. lockdownu, kiedy cały ciężar edukacji został przerzucony właśnie do internetu. Jako kolejny etap cyfryzacji szkół, jest wskazane wprowadzenie do procesu dydaktycznego gier, które mają stać się częścią podstawy programowej. Zdaniem ministra, nowoczesna edukacja to nie tylko sprzęt, lecz także nowoczesne sposoby nauczania.
Zobacz także: Nowy portal edukacyjny - cyfryzacja nauki
Gry w podstawie programowej
DO podstawy programowej rekomendowane są dwie gry. Są to: "This War of Mine" autorstwa 11bitstudios i stworzona przez IPN "Gra szyfrów". Jednak tytułów ma być więcej, dzięki ogłoszonym konkursowi.
Zobacz także: Czy do szkolnego zestawu programów nauczania wpisać program dla dziecka z niepełnosprawnością w stopniu głębokim
This war of mine
Tematyka jest dość trudna, bo gra przenosi gracza w świat wojen - pokazanych dość realistycznie i oddających ponurą rzeczywistość, w której przede wszystkim trzeba walczyć o życie. Później następuje przeniesienie do antywojennej refleksji, z pokazaniem niewinnych ofiar w tym dzieci.
Gracz ma za zadanie kierować grupą ocalałych - głodnych, chorych, czy załamanych, których jedynym wspólnym celem jest chęć przeżycia.
Gra jest zbudowana na wynikach analizy wielu konfliktów wojennych, które faktycznie miały miejsce w ostatnich kilkudziesięciu latach. Główną inspiracją dla twórców były relacje świadków oblężenia Sarajewa.
Na oficjalnym portalu Ministerstwa Edukacji i Nauki można pobrać grę i ją poznać, wyrabiając o niej własne zdanie. Dostępny jest także konspekt lekcji z języka polskiego.
Gra szyfrów
Druga gra, która znajduje się na liście rekomendowanych gier przenosi gracza do czasów wojny polsko-bolszewickiej, zaznaczając wpływ polskiej kryptologii na jej przebieg.
Uczeń będzie łamał szyfry aby zniszczyć pociąg pancerny.
Podstawą dla gry były materiały źródłowe i historyczne eksponaty. Z kolei rzeczywiste wydarzenia zostały zmienione w kolejne misje do wykonania.
Zobacz także: Fake news - jak walczyć z nieprawdziwymi informacjami?
Poznaj nasze szkolenia:
Zmiany w Karcie Nauczyciela w 2022 r.
Informacja opublikowana na oficjalnym portalu Ministerstwa Edukacji i Nauki - portal gov.pl
Tagi: cyfryzacja szkoły, program nauczania, gry wideo,
