Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi szkolnemu są zobowiązani dopełnić czynności związane ze zgłoszeniem go do szkoły. Jeśli nie osiągnęło ono gotowości szkolnej, rozpoczęcie nauki może być przesunięte o rok. W uzasadnionych przypadkach dyrektor szkoły podstawowej może odroczyć rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego.
Dziecko z odroczeniem nie zawsze w tej placówce, do której uczęszczało
Dziecko z odroczonym obowiązkiem szkolnym nie musi zostać przyjęte do dotychczas uczęszczanego przedszkola. Gmina może wskazać także inną placówkę. Jeżeli przyjęcie dziecka wymaga przeprowadzenia zmian organizacyjnych powodujących dodatkowe skutki finansowe, dyrektor musi uzyskać zgodę organu prowadzącego.
Wydanie decyzji przez dyrektora szkoły o odroczeniu rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego oznacza, że dziecko będzie dalej objęte przygotowaniem przedszkolnym. Dziecko z takim odroczeniem może kontynuować zajęcia:
-
w placówce, do której uczęszczało,
-
w innej – wybranej przez rodziców,
-
w innej – wskazanej przez gminę.
Rodzice dziecka z odroczonym obowiązkiem szkolnym powinni uczestniczyć w postępowaniu rekrutacyjnym do przedszkoli. Problem pojawia się wówczas, gdy otrzymają decyzję o odroczeniu po zakończeniu naboru
Wydanie takiej decyzji po zakończonej rekrutacji do przedszkoli:
-
nie nakłada na dyrektora przedszkola, do którego dziecko uczęszczało, obowiązku przyjęcia wychowanka,
-
nie zwalnia gminy z obowiązku zapewnienia dziecku możliwości kontynuowania przygotowania przedszkolnego.
Jeżeli nie ma miejsca w przedszkolu wybranym przez rodziców:
-
dyrektor przedszkola powinien poinformować wójta (burmistrza, prezydenta miasta) o nieprzyjęciu dziecka,
-
wójt (burmistrz, prezydent miasta) jest obowiązany pisemnie wskazać rodzicom inne miejsce, gdzie dziecko będzie mogło kontynuować przygotowanie przedszkolne.
W przedszkolach niepublicznych o przyjęciu dziecka z odroczonym obowiązkiem szkolnym decyduje osoba prowadząca przedszkole lub dyrektor (jeśli zostały mu nadane takie kompetencje).
-
art. 5 ust. 5, art. 5a ust. 2, art. 6, art. 14 ust. 3 i 4, art. 16 ust. 3–3c, art. 20a ust. 1–4, art. 20w ust. 1 i 2, art. 20za, art. 20zb, art. 20zc, art. 20zd, art. 90 ust. 1–1o ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.),
-
art. 10, art. 13 ustawy z 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r. poz. 827 ze zm.),
-
§ 3 i § 5 rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 199).
Zobacz także:
- Dyrektor szkoły może otrzymać dotację celową na zakup książek
- Klasyfikację roczną uczniów nadzoruje dyrektor
- Dyrektor szkoły nie może przyspieszyć terminu egzaminów poprawkowych
Tagi: obowiązek szkolny
