Uczeń u którego stwierdzono autyzm ma prawo uczęszczania do szkoły ogólnodostępnej, jeżeli taką wolę wyrażą rodzice. Dotyczy to także dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie objęcia kształceniem specjalnym wydane przez poradnię, w której udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Dyrektor szkoły nie może odmówić przyjęcia dziecka z autyzmem
Ustawa o systemie oświaty pozwala rodzicom wybrać szkołę, do której będzie uczęszczało dziecko wymagające kształcenia specjalnego. Dyrektor szkoły nie może odmówić przyjęcia ucznia, nawet jeżeli w placówce nie prowadzi się klasy integracyjnej, a dla ucznia zorganizowana musi być pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Ustawa o systemie oświaty nie daje dyrektorowi szkoły prawa nieprzyjęcia ucznia, jeżeli dziecko mieszka w obwodzie prowadzonej przez niego szkoły (art. 71b ust. 1 ustawa o systemie oświaty). Ponadto ma on obowiązek zapewnić mu pomoc psychologiczno-pedagogiczną oraz zorganizować kształcenie w formie wskazanej w orzeczeniu o potrzebie objęcia kształceniem specjalnym.
Dyrektor szkoły musi zapewnić pomoc psychologiczno-pedagogiczną
Dyrektor szkoły w chwili otrzymania od rodziców ucznia orzeczenia potrzebie objęcia kształceniem specjalnym ma obowiązek zapewnienia dziecku kształcenia w takiej formie organizacyjnej, jaka wynika z rozporządzenia w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych. Formę kształcenia określa Zespół orzekający w wydanym orzeczeniu.
W celu spełniania obowiązków, dyrektor szkoły powołuje zespół tworzony przez nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem – zespół jest zobowiązany do opracowania programu edukacyjno-terapeutycznego, uwzględniającego zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz dostosowanego do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia (§ 5 ust. 1-4 rozporządzenia w sprawie warunków organizowania kształcenia). Ponadto uczniowi udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Nieprzyjęcie ucznia do szkoły narusza ustawę o systemie oświaty
Nie przyjmując ucznia z autyzmem do szkoły ogólnodostępnej, dyrektor szkoły popełnia naruszenie ustawy o systemie oświaty. Dyrektor szkoły może jedynie zachęcić rodziców, aby decyzję o wyborze szkoły poprzedzili konsultacją ze specjalistami z ośrodka, w którym udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna. Jeżeli nie będą oni widzieli przeciwwskazań – należy przyjąć ucznia do odpowiedniego oddziału klasowego.
- art. 71b ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz.U. 2004 nr 256 poz. 2572 ze zm.),
- § 5 ust. 1-4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (tekst jedn. Dz.U. z 2014 poz. 414).
Zobacz także:
