Przedłużenie okresu nauki jest możliwe na każdym etapie edukacyjnym o jeden rok. Oznacza to, że wydłużenie cyklu kształcenia jest możliwe raz na pierwszym etapie kształcenia, czyli w jednej z klas:
Do końca lutego dyrektor podejmuje decyzję o przedłużeniu cyklu kształcenia
W polskim systemie oświaty istnieje możliwość wydłużenia cyklu kształcenia uczniów niepełnosprawnych oraz ze szkół w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich. Dotyczy to wszystkich uczniów niepełnosprawnych niezależnie od szkoły, w której pobierają naukę. Przedłużenie etapu edukacyjnego uczniowi z orzeczeniem o niepełnosprawności może więc nastąpić w szkole masowej, integracyjnej i specjalnej.
Można przedłużyć cykl kształcenia na każdym etapie edukacyjnym
- I–III szkoły podstawowej,
- IV–VI szkoły podstawowej,
- gimnazjum oraz
- szkoły ponadgimnazjalnej.
Szkoła wraz z rodzicami decyduje o wydłużeniu etapu edukacyjnego
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna nie wypowiada się w kwestii wydłużania etapu edukacyjnego. Stwierdzenie, czy uczeń zrealizował przewidziany program, który był dostosowany do jego indywidualnych potrzeb i możliwości, jest zadaniem szkoły.
Przed podjęciem decyzji o przedłużeniu cyklu kształcenia, konieczna jest szczegółowa analiza osiągnięć edukacyjnych ucznia dokonana przez radę pedagogiczną. Przepisy nie określają zasad dokonywania analizy, decyzje powinny być podjęte przez szkołę
Termin na podjęcie decyzji: do końca lutego
Decyzję o przedłużeniu cyklu podejmuje się nie później niż:
- w przypadku szkoły podstawowej – do końca lutego danego roku szkolnego odpowiednio w klasie trzeciej lub w klasie szóstej,
- w przypadku gimnazjum oraz szkoły ponadgimnazjalnej – do końca lutego w ostatnim roku nauki w gimnazjum lub szkole ponadgimnazjalnej.
Oznacza to, że w klasach młodszych decyzja może być podjęta w dowolnym momencie roku szkolnego, ale w klasie kończącej dany etap edukacyjny – tylko do końca lutego.
Przedłużenie etapu edukacyjnego polega na proporcjonalnym zwiększeniu wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych i wydłużeniu czasu, w którym dziecko w sposób planowy ma nabywać wiedzę i umiejętności właściwe na danym etapie edukacyjnym.
§ 5 rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 204 ze zm.)
Zobacz także:
